Presentasjon 2.0

Standardteiping av fot

Standardteiping av fot

En praktisk gjennomgang av hvordan du teiper

Fot, standardteiping bilde#1

Standardteiping av fot – trinn 1

Avlaster muskulatur og leddbånd. Hindrer ”gnagsår” ved lengre gange. Brukes som forebyggende behandling ved sport eller som avlasting ved skader.

  • Start med å lage to anker. Ett på leggen (2) og ett rundt fotsålen (1)
  • Denne illustrasjon dekker skader på yttersidens ligamenter– OBS – Dersom man vil beskytte skader på ligamentene på innsiden av foten, skal draretningene på 3-5 og 7 endres
  • Første tur starte på innsiden av foten ...
Fot, standardteiping bilde#2

Standardteiping av fot – trinn 2

  • ... turen (3) dras under hælen og festes stramt på ankeret (2) på utsiden av foten
  • Dersom det er nødvendig anbefales det å fjerne hår i området der det skal teipes
Fot, standardteiping bilde#3

Standardteiping av fot – trinn 3

  • Den første horisontale turen dras fra ankeret (2) rundt fotsålen og bak hælen, for så og festes ved det samme ankeret på utsiden av foten
Fot, standardteiping bilde#4

Standardteiping av fot – trinn 4

  • Gjenta tur 3 og 4 to ganger hver
  • Dette gir seks turer – tre vertikale og tre horisontale
  • Alle turene bør overlappe minst 2 cm
Fot, standardteiping bilde#5

Standardteiping av fot – trinn 5

  • Sikre teipingen med sirkulære turer oppover rundt leggen
  • Turene skrås litt og trenger derfor ikke anker
  • Det er viktig at disse turene ikke legges for hardt, da dette kan nedsette blodsirkulasjonen i området
Fot, variasjon av teiping bilde#6
Fot, standardteiping bilde#7

Standardteiping av fot – trinn 6

  • Fest korte teipremser under fotsålen slik at hele hudområdet dekkes
  • Dersom teipingen er gjort rett, dekker det teipede området hele hælen