Kosthold

NHI anbefaler

Kosthold

Større porsjoner gjør oss tykkere

For tyve år siden var ikke bare porsjonene mindre, men også serviset, handlevognene, potetgullposene - og kroppene. Forskning viser at større porsjoner får oss til å spise mer.
Kosthold

Kan man spise billig - og sunt?

Det går an å kutte kostnadene på mat - og fremdeles spise sunt og variert. Her gir vi deg noen tips om hvordan.

Symptomer

Opplever du smerter og lurer på hva det kan skyldes? Prøv symptomsjekkeren og se om du bør oppsøke lege.

Gå til symptomsjekkeren 

Sykdommer

Her kan du søke i vårt oppslagsverk som inneholder 2187 sykdommer.

Gå til alle sykdommer 
Kosthold

Laktoseintolerant? Her er alternative kalsiumkilder

Her er en oversikt over matvarer rik på kalsium.
Kosthold

Hva er E-stoffer?

E-stoffer er tilsetningsstoffer som er etterprøvd og godkjent for bruk innen EU. At noen av tilsetningsstoffene er kunstig fremstilt, betyr ikke at de er farligere enn det som er naturlig.
Kosthold

Slik får du nok vitamin D

Lavt nivå av vitamin D kan gi muskelsmerter og slitenhet. Dette må du spise for å få i deg nok vitamin D.
Kosthold

Vitamin D i vinterhalvåret

Får du i deg nok vitamin D i den mørkeste tiden av året?
Kosthold

Det er aldri for sent å endre kosthold

Legger du om kostholdet ditt i dag, og lever slik i årene som kommer, kan gevinsten være mange flere leveår.
Kosthold

Bakterier i tarmen forteller hvor enkelt det er å gå ned i vekt

Bakteriene vi har i tarmen, spiller en rolle i utviklingen av fedme. - Når det handler om vekttap og vektvedlikehold, viser våre resultat at fiber og fullkorn ikke har noen effekt for halvdelen av befolkningen, sier forsker Mads Fiil Hjort.
Kosthold

Dette er FODMAP-reduserte matvarer

Forskning viser at du kan redusere mageproblemer i forbindelse med irritabel tarm (IBS) ved å unngå visse matvarer. Her er listen over matvarene du trygt kan spise - og som du bør begrense.
Kosthold

Vann og væskebehov

Hvor mye vann trenger du? Risikerer du å bli dehydrert dersom du ikke følger med?
Kosthold

Proteintilskudd og styrketrening

Selv med et gjennomsnittlig proteinninntak på 1.4 gram per kilo kroppsvekt per dag, er proteintilskudd gunstig med tanke på økning av styrke og muskelstørrelse hos personer som trener styrke.
Kosthold

Får du nok jod?

En rapport fra Nasjonalt råd for ernæring viser at en betydelig andel kvinner i fertil alder får for lite jod. Det kan få alvorlige konsekvenser.
Kosthold

Slik øker du forbrenningen

Lav forbrenning kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Heldigvis kan du med enkle grep få høyere forbrenning.
Kosthold

Mat med lite fiber

Av og til trenger kroppen mat med lite fiber. Her er noen råd for å gjennomføre en slik diett.
Kosthold

Unngå å bli syk av maten når du griller

Følger du disse rådene, vil du trolig unngå å bli syk av maten under grillfesten i sommer.
Kosthold

Vegetarisk diett ga dobbelt så stort vekttap

I en studie der personer med type 2-diabetes fulgte to ulike dietter for vektreduksjon, ga den vegetariske dobbelt så stort vekttap og større fettreduksjon enn den mer tradisjonelle dietten.
Kosthold

Egg til svært små barn kan hjelpe på veksten

Et egg om dagen til barn fra seks måneder kan være en effektiv måte å forebygge svak vekst og utvikling.
Kosthold

Irritabel tarm - mange får hjelp med FODMAP-dietten

Forskning viser at mat med lavt FODMAP-innhold hjelper mange.
Kosthold

Slik øker du vekten

Ønsker du å gå opp i vekt - på en sunn måte? Disse rådene kan hjelpe deg.
Kosthold

Mennesker med diabetes bør spise frukt

Å spise fersk frukt kan både redusere risikoen for å utvikle diabetes, og risikoen for komplikasjoner for den som har diagnosen.
Kosthold

Slik får du nok vitamin D

Lavt nivå av vitamin D kan gi muskelsmerter og slitenhet. Dette må du spise for å få i deg nok vitamin D.
Kosthold

Vitamin D i vinterhalvåret

Får du i deg nok vitamin D i den mørkeste tiden av året?
Kosthold

Det er aldri for sent å endre kosthold

Legger du om kostholdet ditt i dag, og lever slik i årene som kommer, kan gevinsten være mange flere leveår.
Kosthold

Giftig sopp

Dersom du eller barnet ditt har spist sopp, og du er redd for at den skal være giftig, må du ikke nøle med å kontakte Giftinformasjonen.
Kosthold

Bakterier i tarmen forteller hvor enkelt det er å gå ned i vekt

Bakteriene vi har i tarmen, spiller en rolle i utviklingen av fedme. - Når det handler om vekttap og vektvedlikehold, viser våre resultat at fiber og fullkorn ikke har noen effekt for halvdelen av befolkningen, sier forsker Mads Fiil Hjort.
Kosthold

Dette er FODMAP-reduserte matvarer

Forskning viser at du kan redusere mageproblemer i forbindelse med irritabel tarm (IBS) ved å unngå visse matvarer. Her er listen over matvarene du trygt kan spise - og som du bør begrense.