Nyhetsartikkel

Å spise mye egg øker ikke risikoen for hjertesykdom

Å spise opp mot 12 egg i uka øker ikke risikoen for slag og hjertesykdom, viser en studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition.

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Kostrådene rundt egg har vært motstridende.

Ettersom egg er en viktig kolesterolkilde - ett stort egg inneholder nesten 210 mg med kolesterol - har vi blitt rådet til å begrense inntaket av egg, med mindre vi holder igjen på inntaket av annen kolesterolrik mat.

Men de senere årene er egg blitt "friskmeldt" i flere studier. Blant annet i denne metaanalysen publisert i BMJ fra 2013. 

En ny studie gjennomført av forskere i Sydney har også bidratt til å rydde opp i de motstridende kostrådene rundt egg. 

De konkluderer i en studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition med: å spise opp til 12 egg per uke i et år øker ikke risikofaktorer for hjerte- og karsykdom hos personer som står i fare for å utvikle diabetes type 2 (redusert glukosetoleranse) eller personer som allerede har diagnosen.

Egg-diett i 24 uker

Studien ble utført på følgende måte:

Deltagerne i studien skulle opprettholde vekta mens de enten startet på et kosthold med mye egg (12 per uke) eller et kosthold med lite egg (2 per uke) i 12 uker.

De samme deltagerne skulle deretter starte en diett for å gå ned i vekt - samtidig som de fortsatte med enten høyt eller lavt inntak av egg. Også dette i 12 uker. 

I ytterligere seks måneder - totalt opptil 12 måneder - ble deltakerne fulgt opp av forskerne.

Ingen av gruppene fikk negative risikomarkører for hjerte- og karsykdom, og de oppnådde tilsvarende vekttap - uansett hvor mye egg de spiste. 

Egg påvirker ikke kolesterolet

- Rådene om hvor mye egg personer med type 2 diabetes og med redusert glukosetoleranse kan spise, er ulike. Vår forskning viser at denne gruppen ikke trenger å spise lite egg hvis egg er en del av et sunt kosthold, sier Nick Fuller - en av forskerne bak studien fra Universitetet i Sydney1.

Han understreker at et sunt kosthold betyr blant annet at mettet fett (som smør) blir erstattet med enumettede og flerumettede fettstoffer (som avokado og olivenolje).

- Egg i seg selv inneholder mye kolesterol - og personer med type 2-diabetes har en tendens til å ha høyere nivåer av LDL-kolesterolet (LDL). Denne studien støtter eksisterende forskning som viser at et høyt forbruk av egg har lite effekt på nivåene av kolesterol i blodet, forklarer han.

Fuller sier også at egg har potensielle helsemessige fordeler for personer med redusert glukosetoleranse og diabetes type 2. Dette gjelder også den generelle befolkningen.

- Egg er en kilde til protein og mikronæringsstoffer. Å spise egg gjør at man bedre regulerer inntaket av fett og karbohydrater, i tillegg til at det er bra for øyet, hjertet, blodkar og er sunt for gravide. 

 

Kilder

Referanser

  1. Fuller Nicholas, Sainsbury A, et.al. Effect of a high-egg diet on cardiometabolic risk factors in people with type 2 diabetes: the Diabetes and Egg (DIABEGG) Study—randomized weight-loss and follow-up phase . The American Journal of Clinical Nutrition 2018. doi.org
  2. https://sydney.edu.au/news-opinion/news/2018/05/07/-eggs-not-linked-to-cardiovascular-risk--despite-conflicting-adv.html