Nyhetsartikkel

Alkohol - trening og ernæring

Visste du at alkohol hindrer opptaket av viktige næringsstoffer, og kan sabotere effekten av en treningsøkt? Eller hvorfor du ikke bør drikke alkohol på tom mage - rett etter trening?

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Hopp til innhold

Alkohol gir oss - i likhet med protein, karbohydrater og fett - energi, men det gir oss ikke næring. Det tilfører såkalte tomme kalorier (syv per gram alkohol), og det kan sabotere både trening og inntak av nødvendige næringsstoffer.

Når du inntar alkohol, prioriterer kroppen å forbrenne alkoholen. Det vil si at den slutter å forbrenne alt annet. Dette skjer fordi alkohol - til forskjell fra karbohydrater, protein og fett - ikke kan lagres i kroppen.

Les også: Alkoholens virkninger

Hemmer nedbrytning av næringsstoffer

[imported]
[imported]

Når du spiser og drikker vanlig mat, vil næringen fra maten etter fordøyelsesprosessen bli absorbert av tarmene og ført inn i blodet, hvor det blir bragt videre til leveren. Leveren klargjør næringsstoffer enten for umiddelbar bruk, eller for lagring og fremtidig bruk.

Alkohol hemmer nedbrytningen av næringsstoffer ved å redusere utskillelse av fordøyelsesenzymer fra bukspyttkjertelen. Det hemmer også næringsopptaket ved å ødelegge cellene som kler magesekken og tarmene, og hindrer transporten av noen næringsstoffer i blodet. I tillegg kan mangelen på næring i seg selv føre til ytterligere problemer med opptaket.