Nyhetsartikkel

Belgfrukter - supermat

Belgfrukter er fulle av viktige næringsstoffer, har lav glykemisk indeks, lite fett, og er en god vegetabilsk kilde til proteiner. Dessuten holder de deg mett - lenge.

Bløtlegges for å unngå luft i magen

Belgfrukt - Linser

Belgfrukter er både sunt, rimelig og allsidig, og de fleste kan med fordel spise noen retter med belgfrukter i uken. Vi velger ofte mat basert på hvordan vi liker smaken, hva den koster, hvor tilgjengelig den er og ut fra næringsinnholdet. Tilgjengeligheten på både linser, bønner og kikerter har blitt langt bedre på få år. I dag får du kjøpt flere typer bønner og linser på mange dagligvarebutikker, mens du for få år siden nesten utelukkende fikk tak i denne maten i helsekostbutikker. Med litt fremmede ingredienser som bønner og linser, kan også kultur, vaner, fysiologisk effekt og kunnskap om hvordan slik mat kan implementeres i hverdagskosten, være avgjørende for valget. Forfatterne bak studien i American Society for Nutrition viser til en tidligere studie som konkluderer med at bønner er på "topp fem-listen" over typer mat med mest næring i forhold til pris.

Enkelte er skeptiske til å spise belgfrukter regelmessig, fordi de er redde for å få mye plager med luft i magen. De fleste tåler et moderat inntak av belgfrukter godt, men vi tåler det dårligere dersom vi spiser veldig mye av det. For å forebygge magetrøbbel, anbefales det å bløtlegge tørkede linser og bønner før bruk. Du kan for eksempel la bønnene eller linsene du skal bruke, stå i vann i kjøleskapet over natten (husk å bruke nok vann - linsene sveller). Bytt gjerne vann noen ganger.

Ifølge Mayoklinikken kan mageplager best forebygges ved å gjøre følgende: Hell linsene i kokende vann. La de koke i 2-3 minutter. Dekk gryten med lokk, og sett den tilside over natten. Neste dag vil 75-90 prosent av de ufordøyelige sukkerartene som fører til magetrøbbel, ha blitt oppløst i vannet. Hell av vannet, skyll linsene, og kok dem opp i nytt vann. Ikke bruk vannet de har vært bløtlagt i. Bruk tre ganger så mye vann som linser til å dekke maten. Koketiden varierer etter hva slags linser/bønner du tilbereder, men tiden er vanligvis angitt på pakken.

Noen produkter kan være forbehandlet slik at du ikke behøver å tenke på bløtlegging. Enkelte typer linser og bønner krever ikke bløtlegging. Røde linser trenger ikke bløtlegging, og de har kort koketid sammenlignet med mange andre typer linser. Hermetisert belgfrukt, som for eksempel bønner og kikerter (garbanzobønner), trenger du bare å skylle før du kan tilsette dem i ulike matretter.

Belgfrukter kan gjerne brukes i for eksempel gryteretter, supper, salater, som taco-tilbehør, i (for eksempel kikerter) eller ved siden av omeletter. I tillegg finnes det mange oppskrifter på retter der linsene eller bønnene er hovedingrediensen - som for eksempel linsegryte,linsesuppe, linseburger eller kikertburger og så videre. Du kan også lage hummus og bruke denne som pålegg eller som snacks/dip.

Forrige side Neste side