Nyhetsartikkel

Brokkoli - mer enn mat

Temaside om Korona

Rik på vitaminer, mineraler og antioksidanter

Brokkoli er rik på vitamin A, C, K, E og B-vitaminet folat. I tillegg er det en god kilde til mineralene jern, kalsium og kalium, selen og magnesium, og den inneholder en lang rekke antioksidanter (kartenoider, flavonoider, klorofyll og glukosinolater). Proteininholdet er på 3.2 gram per 100 gram.

Det er stor variasjon i mengde antioksidanter i ulike typer brokkoli. Stress - som sterkt lys, tørke og saltholdig jord, kan stimulere planten til å øke produksjonen av antioksidanter. Mengden med mineraler og vitaminer varierer også etter hva slags type brokkoli det er, og ulike dyrkningsforhold. Forskning har vist at brokkolispirer har enda høyere innhold av de sykdomsbekjempende stoffene enn vanlig brokkoli har.

Brokkoli har kort holdbarhet dersom du oppbevarer den i romtemperatur. Da holder den ikke i mer enn et par dager før den blir gul. Du bør heller ikke oppbevare den sammen med frukt og tomater. Dette kan fremskynde aldringsprosessen. Dersom du oppbevarer brokkoli i kjøleskap ved 0-4 grader og i en plastpose eller plastboks, holder den seg best.

Dersom du ønsker å bevare mest mulig av de verdifulle næringsstoffene, er det beste å spise brokkoli rå. Damping bevarer langt mer av næringsstoffene enn om du koker den. Du kan også steke den eller tilberede den i mikrobølgeovn. Når du koker brokkoli, bør du starte med å skjære av stilkenden og bladene, og dele den opp i 2-4 biter. Vent deretter i fem minutter før du koker den. For å unngå å miste mye av de gode stoffene i brokkoli, må du dele den i biter, og du må ikke overkoke den. Damp eller wok den i sunn olje i maks fem minutter.

Forrige side Neste side