Nyhetsartikkel

Dumt å kutte ut poteten

Kutter du ut poteten fordi du tror den ikke er sunn?

Her er fem grunner til å fortsette med å ha poteter til middag:

(Innholdet i artikkelen er hentet fra Webmed og skrevet av ernæringsekspert Katherine Brooking ved Columbia University)

1. Du legger ikke på deg av poteter.

Poteter

Poteten er blitt omtalt som kaloritom og fetende, men den kan godt ha en sentral plass i et kosthold som bidrar til vekttap. Blant annet viser en studie fra universitetet i California at man gjerne kan gå ned i vekt, selv om man spiser poteter daglig. I denne studien ble deltagerne randomisert til tre grupper. To grupper skulle redusere energiintaket med 500 kalorier per dag og ellers spise mat enten med lav eller høy glykemisk indeks (GI). Den tredje gruppa skulle leve som normalt. Deltagerne i alle gruppene skulle spise fem til sju porsjoner med potet i uka. Alle gruppene gikk ned i vekt - derfor er det altså det å redusere antall kalorier som teller.

Les mer om denne studien her

2. Poteter gir god metthetsfølelse

En middels stor potet inneholder 110 kalorier og ikke fett. Forskning antyder at man føler seg mettere ved å spise poteter - i forhold til andre karbohydrater. Husk at poteter også innholder fiber og ptoteiner. Studier har vist at poteter scorer høyest av alle matvarer på "satiety index"- et mål på hvilken metthetsfølelse maten gir.

3. Poteter inneholder mye kalium

En middels stor potet med skall inneholder mer kalium enn en banan. Kalium spiller en nøkkelrolle i å kontrollere blodtrykket fordi kalium reduserer effekten av natrium. En voksen person trenger omtrent 4,7 mg kalium hver dag. Å gjøre poteten til et fast innslag i kostholdet kan derfor være nyttig med tanke på å få i seg nok kalium.

Poteter

4. Et måltid med poteter dekker nesten halvparten av vitamin C - behovet

En middels potet dekker omternt 45 prosent av ditt daglige behov for vitamin C. Det er mer vitamin C enn du finner i en middels stor tomat!

5. Poteter er en god kilde til jern

Poteter

Jern er viktig for å bringe oksygen i hele kroppen, og mange sliter med å få i seg nok. En middels stor potet gir den omtrent seks prosent av det daglige anbefalte inntaket av jern.

Les også: Pass på inntaket av jern og kalsium