Nyhetsartikkel

En avokado om dagen gjør godt for hjertet

Spiser du avokado? Å fortsette med det kan være lurt. En ny studie viser at et kosthold med avokado gir laverer kolstereol og forbedrer hjertehelsa.

Å spise en avokado hver dag kan bidra til å forbedre det dårlige kolesterolet hos overvektige personer.

Forskere har undersøkt hvilken effekt avokado har på hjertehelsa ved å erstatte mettede fettsyrer i et gjennomsnittlig kosthold med umettede fettsyrer fra avokado.

Resultatene fra studien, som er utført ved Pennsylvania State University, viser at å spise moderate mengder fett i form av fersk avocado er bedre for kolesterolnivået enn en diett bestående av mindre fett uten avokado.

Avokado har i motsetning til andre frukt og grønnsaker et relativt lavt vanninnhold og et høyt fettinnhold. Fettet består i høy grad av enumettede fettsyrer - som er gunstig for oss. Avokado er også rik på proteiner og inneholder E-, B- og C- vitaminer. Dette er en allsidig frukt som både kan brukes som snack, til frokost, lunsj eller middag. Og den er altså en god erstatning for mat med høyt innhold av mettet fett.

Les også: Overvekt og kosthold - riktig fett

Studien er publisert i Journal of the American Heart Association.

Se animasjon om høyt kolesterol:

høyt kolesterol

Fiber i avokado

Forhøyet kolesterol i blodet kan øke risikofaktorer for kardiovaskulær sykdom. Et hjertesunt kosthold kan spille en viktig rolle i å holde kolesterolnivået innenfor et normalt nivå.

Les også: Fettfattig mat

45 friske, overvektige eller svært overvektige personer i alderen 21 til 70 år ble satt på tre ulike kolesterolsenkende dietter. Deltakerne spiste en gjennomsnittlig amerikansk diett (der 34 prosent av kaloriene kommer fra fett, 51 prosent fra karbohydrater og 16 prosent fra proteiner) to uker før de startet en av følgende kolesterolsenkende dietter:

  • Et kosthold med lavt innhold av fett og uten avocado.
  • Et kosthold med moderate mengder fett uten avokado.
  • Et kosthold med moderat fettinnhold med en avocado per dag.

I de to sistnevnte diettene utgjorde fettmengden 34 prosent av det totale kaloriinntaket. Mens i det magrere kostholdet var 24 prosent av kaloriene fett. Deltagernes kosthold ble kontrollert i fem uker, og alle næringsstoffer som de spiste, måtte registreres av forskerne.

Dette var en randomisert, kontrollert studie. Målet var altså å se om en fersk avokado daglig i fem uker, kunne redusere det dårlige kolesterolet mer enn en diett som innlemmet enumettet fett fra vegetabilske oljer. Hver deltaker testet ut alle de tre diettene i fem uker.

Forskerne bak studien fant ut at avocado-dietten forbedret forholdet mellom totalkolesterolet og det gode kolesterolet (HDL), og også forholdet mellom det dårlige kolesterolet (LDL) og HDL-kolesterolet i betydelig grad.

Avokado

En mulig forklaring på hvorfor kostholdet med avokado hadde en gunstig effekt, er at avokadodietten består av 35 prosent mer fiber enn de andre diettene. Dette er forbundet med lavere kolesterolnivå. Det kan også være kombinasjonen av blant annet vitaminer, mineraler, fytosteroler og fiber som er utslagsgivende.

Les også: Mat for hjertet

Allsidig frukt

Penny M. Kris-Etherton er professor i ernæring ved Pennsylvania State University, og en av forskerne bak studien. Hun sier i en nyhetsmelding at avokado ennå ikke er et vanlig innslag i kostholdet i USA. Avokado kan være dyrt, spesielt på visse tider av året.

Hun sier også at mange ikke vet hvordan de anvender avokado i kostholdet, med unntak av å lage guacamole - som gjerne blir spist sammen med potetgullt eller chips med mye kalorier og salt.

- Avokado kan også brukes til salater, andre grønnsaker, smørbrød, som tilbehør til mager proteinrik mat (som kylling eller fisk) eller de kan spises alene, sier hun.

Les også: Fett- hva slags fett?

Kilder

Referanser

  1. http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-01/fl-nre010715.php