Informasjon

Er det sunt å spise bær?

Det er godt, og det er gjerne blått eller rødt. Men hvor sunt er det?

[imported]

Hopp til innhold

Når du smører bringebærfangsten på brødskiva og spiser skogens gull til dessert på julekvelden, hiver du også innpå med sunnhet? Eller?

Skal vi tro Siv Kjølsrud Bøhn, som i fjor disputerte med en avhandling om antioksidantrike matvarer, er ikke dette langt fra sannheten.

Se animasjon: Vitaminer og mineraler

Ifølge en artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening, har Bøhn undersøkt hvorfor frukt og grønt beskytter mot kroniske sykdommer som hjerte- og karsykdom, kreft og Alzheimers sykdom.

- I to kliniske studier har jeg oppdaget at inntak av antioksidantrike matvarer øker mengden av genprodukter som er assosiert med forsvars- og reparasjonsprosesser i blodceller. Dette kan bety at fytokjemikalier (plantekjemikalier) stimulerer kroppens eget forsvar, hvilket igjen vil kunne beskytte mot utvikling av en rekke sykdommer. Vi vet ikke om denne effekten skyldes en antioksidanteffekt eller andre egenskaper hos fytokjemikaliene, sier Bøhn til Tidsskriftet.

Les også: Sunt kosthold

Nype på topp

Forskere ved Universitetet i Oslo og Norges landbrukshøgskole (NLH) har undersøkt helseeffekten i hvert enkelt bær. Med andre ord, de har sett på innholdet av antioksidanter i bærene.

Og ifølge forskerne, står antioksidantene i kø. På bærsiden er nyper, krekling og blåbær vinnerne. Blåbær inneholder 8,23 mmol per 100 gram, men du finner et høyt innhold av antioksidanter i de fleste bærtyper, opplyser Karin Haffner som deltok i forskningsprosjektet som kartlegger næringsinnholdet i bær, frukt og grønnsaker for noen år tilbake.

Trekker man frem noen av de vanligste bærsortene, får vi denne rankinglisten: Nype (39,46 mmol per 100 gram), krekling (9,17), villblåbær (8,23), solbær (7,35), villjordbær (6,88), tyttebær (5,03), villbringebær (3,97), multer (2,83), jordbær (2,17), rips (1,78), stikkelsbær (1,45) og moreller (1,02).