Nyhetsartikkel

Et kosthold med fullkorn knyttet til lavere dødelighet

Å spise mer hele korn kan redusere risikoen for tidlig død. Det konkluderer en britisk metaanalyse.

Forskere fra Harvard School of Public Health har undersøkt hva forskningen sier om hvordan et kosthold rikt på fullkorn kan beskytte mot sykdom.

Studien er en metaanalyse, som har samlet data fra 14 store studier, som omfattet nesten 790 000 mennesker.

Les også: Fullkorn reduserer risikoen for død

Studien fant at personer som spiste mest helkorn (70 gram per dag - omtrent 4 porsjoner), sammenlignet med dem som spiste lite eller ingen hele korn, hadde en lavere risiko for død i løpet av studie - og oppfølgingsperioden.

Forskerne som gjorde analysen, fant ut at sjansene for å dø, uansett årsak, var 16 prosent lavere for mennesker som spiste mest fullkorn, sammenlignet med dem som spiste minst. Koblingen var sterkest da forskerne så på dødsfall av hjerteinfarkt og slag. Det var en svakere kobling når det gjaldt risikoen for å dø av kreft.

Studien er publisert i juni 2016 i tidsskriftet Circulation.

Les også: Slik får du barn til å spise fullkorn

Viktig for et sunt kosthold

Fullkorn

En slik studie kan ikke med sikkerhet si at den reduserte risikoen handler om å spise fullkorn. Det kan for eksempel tenkes at de som spiser mye fullkorn, også har andre livsstilsmønstre som er fordelaktig – som for eksempel å trene regelmessig, unngå røyking og ha et moderat alkoholforbruk.

Les også: 8 råd for et hjertevennlig kosthold

Selv om noen av studiene som er inkludert i metaanalysen, har forsøkt å ta hensyn til disse typer faktorer (confoundere), vil det likevel være vanskelig å påvise årsak og virkning.

Men studien kan betraktes som enda et bevis for at fullkorn er en viktig del av et sunt kosthold, og som bør foretrekkes fremfor raffinerte karbohydrater, som for eksempel hvitt brød, ris og pasta.

Les også: Fiberrik kost positivt etter hjerteinfarkt

Kli, havregryn, quinoa

Fullkorn

Ifølge en nyhetsmelding anbefaler forskerne at folk velger matvarer med høy grad av hele korn - som kli, havregryn, og quinoa - og minst 16 gram per porsjon.

Forfatterne av studien har oppsummert flere årsaker til at fullkorn KAN virke positivt på helsa - men ennå er mye uvisst.

De potensielle helsefordelene de skisserer, er at et kosthold rik på fullkorn kan:

  • Bidra til lavere kolesterolproduksjon og lavere blodtrykk
  • Bidra til at vi føler oss mettere
  • Redusere trangen til usunn mat
  • Bidra til god forbrenning og forebygge type 2 diabetes
  • Inneholder mineraler og andre stoffer som kan bidra til å forhindre skade på celler på molekylnivå (oksidativt stress).

Kilder

Referanser

  1. www.nhs.uk
  2. Zong G, Gao A, et.al. Whole Grain Intake and Mortality From All Causes, Cardiovascular Disease, and Cancer - A Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies. Circulation 2016.