Informasjon

Fett

Velger du rett fett og begrenser inntaket, kan fettet både senke kolesterolet ditt og redusere risikoen for hjerte- og karsykdom.

Det er viktig å begrense fettinntaket, men det er absolutt nødvendig for kroppen å få noe fett.

Fett, eller egentlig fettsyrer, inndeles i fire hovedkategorier: mettet, mono-umettet, poly-umettet og transfett. Mettede fettsyrer og transfett utgjør det mettede fettet og er forbundet med økt risiko for koronar hjertesykdom.

I følge Matportalen inneholder norsk kosthold i snitt ca. 35 energiprosent fett. Av disse er 14 energiprosent fra mettet fett, og mindre enn én energiprosent transfettsyrer. Myndighetene anbefaler et totalt fettinntaket på 25-40 prosent av vårt daglige energiinntak. Av disse bør ikke mer enn 10 energiprosent kommer fra mettet fett, og maksimalt én energiprosent bør komme fra transfettsyrer.

Viktige oppgaver

Fettet har en rekke viktige oppgaver i kroppen.

  • Fett er nødvendig for å transportere de fettløselige vitaminene A, D, E og K gjennom kroppen.
  • Fettet beskytter de indre organene.
  • Fett er en konsentrert kilde til energi.
  • Fett kan få mat til å smake bedre.
  • Fett inneholder essensielle fettsyrer som man tror har en positiv effekt på hjerte- og karhelse og immunforsvar.

Ett gram fett gir hele ni kilokalorier energi. Protein og karbohydrater gir kun 4 kilokalorier per gram. Det betyr at du legger på deg hvis du spiser mye fet mat, en negativ effekt som er godt kjent blant de fleste.

Neste side