Informasjon

Fettfattig mat

Fettfattig mat er ikke ensbetydende med kjedelig og smakløs mat. I denne artikkelen får du råd om sunne valg, og smakfulle alternativ.

I butikkene i dag finnes en rekke gode alternativer til fettrike råstoffer. Utfordringen er å lage god mat uten å bruke for mye fett. Dersom man bruker litt tid på å sette seg inn i hvordan man kan tilberede slike måltider, vil en fort oppdage at det ikke er noen heksekunst. Nedenfor gir vi deg noen råd om hvordan du kan gjøre kosten din litt sunnere.

Brød, frokostblanding, ris og pasta

Fullkornbrød er som regel fettfattige. De inneholder i tillegg mye kostfiber og langkjedet sukker, såkalte polysakkarider. Kostfiberet tas i liten grad opp i tarmen og som avfallsstoff gir den tarmen noe å arbeide med, hvilket motvirker blant annet forstoppelse. Polysakkarider brytes langsommere ned til sukker enn andre sukkerarter. Derved unngås et for raskt og ugunstig opptak av sukker til blodet. Bruk derfor brødsorter med fullkorn og mye fiber isteden for "fint" brød som loff og lignende.

Unngå bakevarer som for eksempel boller, småkaker og lignende. Disse sortene inneholder ofte mer enn 50 prosent fettkalorier. Prøv heller å finne erstatninger som kan dekke "søt-trangen", uten at du får i deg så mye fett.

Frokostblandinger inneholder ofte lite fett, men vær på vakt. Det finnes en del typer som inneholder mye fett og sukker. Disse trenger du ikke. Les på innholdsfortegnelsen for å se nærmere på hva de ulike typene inneholder. De bør inneholde lite glukose og mye stivelse.

Frukt og grønnsaker

Prøv å spise minst fem porsjoner med frukt eller grønnsaker per dag. De inneholder lite fett samtidig som de gir mye smak. I tillegg inneholder de vitaminer, fiber og mineraler.

Skal du bruke dressing til salater, kan du prøve urte- eller yoghurtdressing. Mange andre dressinger inneholder mye fett. Det finnes også "lett" versjoner av en del dressinger, og disse kan være et godt alternativ.

Kjøtt, fjærkre, fisk og belgfrukt

Biff, svin og lam/sau

Risting, koking og ovnssteking er de sunneste måtene å tilberede maten på. Skal du steke maten, kan du bruke en smørefri panne.

Før tilbereding kan du med fordel fjerne overflødig fett. Sett en ekstra smak på retten ved å bruke krydder og friske grønnsaker. Skal du bruke marinader, finnes det i dag fettfrie marinader å få kjøpt. Disse er like gode som tradisjonelle marinader, men mye sunnere. Unngå fete sauser. Bruk heller urtesauser og lignende.

Fjærkre

Tilbered som beskrevet ovenfor. Fjern skinnet og eventuelt synlig fett. And og gås er de mest fettholdige variantene innen denne gruppen. Generelt er fjærkre sunt og et godt valg til måltidet.

Fisk

Fisk er svært sunt. Generelt inneholder fisk mye protein og lite fett. I tillegg er fisken rik på omega-3 fettsyrer, som er bra for blodsirkulasjonen.

Belgfrukter

Belgfrukter er en fellesbetegnelse for linser, bønner, kikerter, andre typer erter og peanøtter. Belgfrukter har lav glykemisk indeks, lite fett, og er rike på mineraler som jern og folat. Det er også en god kilde til protein og til folat, fosfor, kalsium, sink og magnesium.

Melk, yoghurt og ost

Bruk lettmelk eller skummet melk isteden for helmelk. Dette gjelder også ved matlaging og ikke bare som drikke.

Når det gjelder ost, finnes det "lettoster". Prøv gjerne oster som ikke er så vanlige i Norge. Mange av disse er fettfattige og har en god smak. Yoghurt og creme fraishe kan med fordel erstatte en del meieriprodukter i matlagingen. Særlig gjelder dette i saus og dressing.

Vil du vite mer?