Informasjon

Fettfattig mat

Mange tror at det å spise sunt vil si det samme som å spise kjedelig og smakløs mat. Det er feil.

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

I butikkene i dag finnes en rekke gode alternativer til fettrike råstoffer. Utfordringen er å lage god mat uten å bruke for mye fett. Dersom man bruker litt tid på å sette seg inn i hvordan man kan tilberede slike måltider, vil en fort oppdage at det ikke er noen heksekunst. Nedenfor gir vi deg noen råd om hvordan du kan gjøre kosten din litt sunnere.

Brød, frokostblanding, ris og pasta

Fullkorn brød er som regel fettfattige. De inneholder i tillegg mye kostfiber og langkjedet sukker, såkalte polysakkarider. Kostfiberen tas i liten grad opp i tarmen og som avfallsstoff gir den tarmen noe å arbeide med, hvilket motvirker f.eks. forstoppelse. Polysakkarider brytes langsommere ned til sukker enn andre sukkerarter. Derved unngås et for raskt og ugunstig opptak av sukker til blodet. Bruk derfor brødsorter med fullkorn og mye fiber isteden for "fint" brød som loff og lignende.

Unngå bakevarer som for eksempel boller, småkaker og lignende. Disse sortene inneholder ofte mer enn 50% fettkalorier. Prøv heller å finne erstatninger som kan dekke "søt-trangen", uten at du får i deg så mye fett.

Frokostblandinger inneholder ofte lite fett, men vær på vakt. Det finnes en del typer som inneholder mye fett og sukker. Disse trenger du ikke. Les på innholdsfortegnelsen for å se nærmere på hva de ulike typene inneholder. De bør inneholde lite glukose og mye stivelse.

Frukt og grønnsaker

Prøv å spise minst 5 stykker per dag. De inneholder lite fett samtidig som de gir mye smak. I tillegg inneholder de vitaminer, fiber og mineraler.

Skal du bruke dressing til salater, kan du prøve urte- eller yoghurtdressing. Mange andre dressinger inneholder mye fett. Det finnes også "lett" versjoner av en del dressinger og disse kan være et godt alternativ.

Kjøtt, fjærkre, fisk, bønner, egg og nøtter

Biff, svin og lam/sau

Risting, koking og ovnssteking er de sunneste måtene å tilberede maten på. Skal du steke maten, kan du bruke en smørefri panne.

Før tilbereding kan du med fordel fjerne overflødig fett. Sett en ekstra smak på retten ved å bruke krydder og friske grønnsaker. Skal du bruke marinader, finnes det i dag fettfrie marinader å få kjøpt. Disse er like bra som tradisjonelle marinader, bare mye sunnere. Unngå fete sauser. Bruk heller urtesauser og lignende.

Fjærkre

Tilbered som beskrevet ovenfor. Fjern skinnet og eventuelt synlig fett. And og gås er de mest fettholdige variantene innen denne gruppen. Generelt er dette sunne råstoffer og er et godt valg til måltidet.

Fisk

Vi som bor i en av verdens fremste fiskerinasjoner, burde benyttet oss mye mer av dette råstoffet. Fisk er svært sunt. Generelt inneholder fisk mye protein og lite fett. I tillegg er fisken rik på omega-3 fettsyrer, som er bra for blodsirkulasjonen.

Melk, yoghurt og ost

Bruk lettmelk eller skummet melk isteden for helmelk. Dette gjelder også ved matlaging og ikke bare som drikke.

Når det gjelder ost, finnes det "lettoster". Prøv gjerne oster som ikke er så vanlige i Norge. Mange av disse er fettfattige og har en god smak. Yoghurt og creme fraishe kan med fordel erstatte en del meieriprodukter i matlagingen. Særlig gjelder dette i sauser og dressinger.

Vil du vite mer?

Illustrasjoner