Informasjon

Fisk er sunt

Fisk er sunn og næringsrik mat som kan gi en rekke helsefordeler - deriblant lavere risiko for hjerte- og karsykdommer.

Rådet fra American Heart Association om å spise fisk to ganger i uken, reduserer risikoen for slag, hjertesykdom, hjertesvikt, plutselig hjertedød og hjertesvikt. For å oppnå en best mulig helseeffekt anbefales to måltider med 100 gram fisk per uke. Fisken bør helst være grillet eller kokt, ikke stekt.

Det er særlig fordelaktig når fiskemåltidene erstatter usunn mat med mye mettet fett, salt og tilsatt sukker. En metaanalyse som inkluderte over 20 studier, antyder at det å spise ett til to fiskemåltid i uken, kan redusere risikoen for hjertesykdom med 36 prosent.

Omega-3 fettsyrer

Forskere har lenge ment at høye nivåer av omega-3 i kroppen er forbundet med lavere risiko for kardiovaskulære hendelser og andre sykdommer. Nyere forskning viser imidlertid at vanlig omega-3 ikke har noen beskyttende eller forebyggende effekt i forhold til hjerte- og karsykdommer. Det europeiske legemiddelverket fjernet i 2019 anbefaling av omega-3 som forebyggende behandling etter hjerteinfarkt.

De viktigste kildene til omega-3 fettsyrer (DHA og EPA) er fet fisk og tran som blir utvunnet fra torskelever. Makrell er den fiskesorten som inneholder mest omega-3-fettsyrer, men laks, ørret, sild, tunfisk og sardiner har også et høyt innhold.

Hovedforskjellen mellom omega 3 og vitamin D3 er at omega 3 er en flerumettet fettsyre, mens vitamin D3 (kolekalsiferol) er en undertype av vitamin D som er gunstig for beinhelsen. Heller ikke vitamin D har vist seg å ha noen særlig beskyttende effekt mot hjertesykdom, hjerneslag eller kreft.

Neste side