Informasjon

Ikke hopp over frokosten!

Du har sikkert hørt det før. Frokosten skal du ikke hoppe over. Dette gjelder særlig om du ønsker å holde deg slank, og vil yte godt på skole og i jobb.

Temaside om Korona

Journal of the American Dietetic Association har oppsummert resultatet fra 47 studier1 for å se på sammenhengen mellom frokostinntak og sunt kosthold, kroppsvekt, og jobb- og skoleresultater blant barn og voksne.

Spiser mer - er slankere

Kvaliteten på frokosten varierte, men barn som spiser frokost, har totalt sett et bedre kosthold enn de som ikke gjør det. De inntar generelt mer energi i løpet av en dag enn de som ikke spiser frokost, men de er likevel sjeldnere overvektige enn de som hopper over frokosten. Studiene viser også at frokostspiserne har bedre intellektuelle funksjoner, husker bedre, er mer presise og har mindre fravær. På skoler der mange spiser frokost, opplever man mer ro, bedre konsentrasjon og trivsel. Konklusjonen på studien er at frokost som en del av en sunn livsstil, kan påvirke barns helse og velvære. Derfor bør foreldre oppfordre barna sine til å spise frokost.

Hold vekten - spis frokost

Det er ikke bare barn som har en positiv effekt av å spise frokost. Voksne som regelmessig spiser en sunn frokost, får ofte i seg mer vitaminer, mineraler og fiber, og mindre fett og kolesterol. De har ofte et mer stabilt blodsukker, noe som er gunstig både i forebygging og kontroll av diabetes. De yter bedre på jobb, og de har ofte en mer stabil vekt enn de som ikke spiser frokost.

Mange dropper frokosten fordi de tror at det å hoppe over dagens første måltid kan hjelpe dem ned i vekt. Forskning tyder på det motsatte - at det å innta en større andel av dagens kalorier tidlig på dagen kan bidra til vekttap. Hvorfor det er slik, er fortsatt uklart. Noen viser til at sannsynligheten for å overspise senere på dagen er større når du hopper over frokosten, andre antyder at energien vi inntar om morgenen blir brukt mer effektivt enn det vi inntar senere på dagen. Å hoppe over frokosten har også blitt forbundet med lavere nivå av fysisk aktivitet og mer stillesitting på fritiden.

Andre undersøkelser viser at nesten alle som klarer å holde vekten etter en slankekur, spiser frokost.

Bedre humør, hukommelse og resultater

Forskere ved University of Rochester fant i sine undersøkelser at den beste måten å forebygge overvekt og fedme på blant barn i alderen 12-16 år, var å sørge for at de spiste frokost hver dag.

At feilernærte barn gjør det dårligere på skolen enn barn med et godt kosthold, visste du kanskje. Men selv barn med et sunt basiskosthold som hopper over frokost eller lunsj, presterer dårligere enn de som passer på å innta dagens første måltider.

En studie fra Australia fra 2017 som har sett på frokostvaner hos barn i alderen 2-18 år, fant at 61 prosent av de som hoppet over frokosten, var i 14-18 års alderen. Denne gruppen hadde totalt sett høyere inntak av mettet fett, og lavere inntak av fiber og mikronæringsstoffer. Ifølge en annen studie, denne fra 2018, er det barn og eldre som oftest spiser frokost.

Studier av amerikansk ungdom viser at hele 59 prosent av elever i high school hopper over frokosten minst tre dager i uken. I Norge har vi studier som viser at 27 prosent av jentene, og 21 prosent av guttene i ungdomsskolealder ikke spiser frokost.

Å spise frokost er forbundet med bedre humør, bedre konsentrasjon, at man føler seg mer opplagt og husker bedre. Det er også forbundet med mindre fravær fra skolen og mindre angst og irritasjon. 

Hva er en sunn frokost?

En sunn og næringsrik frokost består av protein, fett og karbohydrater. Dette kan være grove kornprodukter, som brødskiver, rundstykker eller lignende og havregrøt med nøtter, bær eller frukt.

Proteinkildene kan være et egg, litt nøtter, en skive med kjøttpålegg eller ost, eller yoghurt. Frukt og grønnsaker kan du skjære i biter, og spise sammen med brødskiven, i en omelett (grønnsaker), eller som snacks.

Melkeprodukter bør ha lite fett og sukker, for eksempel yoghurt (med lite sukker), og ost  - som cottage cheese eller annen mager ost.

Kilder

Referanser

 
  1. Rampersaud GC, Pereira MA, Girard BL, Adams J, Metzl JD. Breakfast habits, nutritional status, body weight, and academic performance in children and adolescents.. J Am Diet Assoc 2005; 105 (5): 743-760. www.ncbi.nlm.nih.gov
  2. Ruddick Collins LC, Johnston JD, Morgan PJ, Johnstone AM . The Big Breakfast Study: Chrono‐nutrition influence on energy expenditure and bodyweight. Nutr. Bull 2018; 43 (2): 174–183.. www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Gibney MJ, Barr SI; Bellisle F et al. Breakfast in Human Nutrition: The International Breakfast Research Initiative. Nutrients 2018. www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. Gibney MJ, Barr SI; Bellisle F et al. Towards an Evidence-Based Recommendation for a Balanced Breakfast-A Proposal from the International Breakfast Research Initiative.. Nutrients 2018. www.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Mayo Clinic: Healthy breakfast: Quick, flexible options www.mayoclinic.org
  6. Chowdhury EA, Richardson JD, Holman GD et al. The causal role of breakfast in energy balance and health: a randomized controlled trial in obese adults.. Am J Clin Nutr 2016; 103 (3): 747-756. www.ncbi.nlm.nih.gov