Nyhetsartikkel

Grønnkål, spinat og salat gir bedre muskelfunksjon

Skippern var kanskje inne på noe: En ny studie viser at grønne grønnsaker som spinat kan forbedre muskelfunksjonen betydelig.

Temaside om Korona

Én porsjon grønne grønnsaker som spinat, grønnkål og salat kan være nok til å forbedre muskelfunksjonen. Det viser en studie publisert i Journal of Nutrition1.

Dårlig muskelfunksjon er knyttet til større risiko for fall og brudd og regnes som en vesentlig årsak til dårlig helse.

Forskerne bak denne studien har undersøkt data fra 3759 australiere som deltok i den 12 år lange studien "Melbourne's Baker Heart and Diabetes Institute AusDiab-study".

Studien viser at de av deltagerne med det høyeste nitratforbruk hadde 11 prosent bedre styrke i beina enn de med lavest nitratinntak. Resultatene viste også at de hadde opptil fire prosent raskere ganghastighet.

Nitratrik mat

Studien er gjennomført ved Edith Cowan University (ECU) i Australia. Marc Sim fra Institute for Nutrition Research har ledet studien og sier i nyhetsmeldingen fra universitetet2 at funnene er et viktig bevis på hvilken rolle maten har for den generelle helsa vår. 

- Studien viser at et kosthold med mye nitratrike grønnsaker kan styrke muskelstyrken din uavhengig av fysisk aktivitet, sier han.

Sim understreker at for å optimalisere muskelfunksjonen er et balansert kosthold rikt på grønne bladgrønnsaker i kombinasjon med regelmessig trening, inkludert vekttrening, ideelt.

Han sier også at muskelfunksjon er viktig for å opprettholde god generell helse og spesielt beinstyrke, senere i livet. Mange eldre mennesker opplever fall og komplikasjoner i forbindelse med dette. 

- Det er viktig å finne måter å forhindre disse hendelsene på. Konsekvensene er potensielt alvorlige.

Viktige næringsstoffer

Grønne grønnsaker som spinat og grønnkål er kanskje ikke de mest populære grønnsakene. Likevel kan det være de er de viktigste, ifølge forfatterne bak studien.

Forskningen fant at nitratrike grønnsaker som salat, spinat, grønnkål og rødbeter, ga de største helsemessige fordelene.

- Vi bør spise en rekke grønnsaker hver dag, og minst en av dem bør være grønne grønnsaker. Dette vil gi en rekke positive helsemessige fordeler for både muskler og ledd og det kardiovaskulære systemet, sier Sim. 

Han mener det er bedre å spise nitratrike grønnsaker som en del av et sunt kosthold i stedet for å ta kosttilskudd.

- Grønne bladgrønnsaker gir et stort utvalg av viktige vitaminer og mineraler som er avgjørende for helsen, sier han. 

Kilder

Referanser

  1. Sim M, Blekkenhorst L, et.al. Dietary Nitrate Intake Is Positively Associated with Muscle Function in Men and Women Independent of Physical Activity Levels. The Journal of Nutrition 2021. doi:https://doi.org/10.1093/jn/nxaa415
  2. https://www.ecu.edu.au/news/latest-news/2021/03/green-leafy-vegetables-essential-for-muscle-strength