Nyhetsartikkel

Hvor super er supermaten?

Hvitløk, blåbær, brokkoli og fisk. Hva sier vitenskapen om supermaten?

Hopp til innhold

Mat som forebygger sykdom og holder oss friske - er det mulig? En rekke matvarer er blitt omtalt som supermat, men hva sier forskningen om disse matvarene? Her tar vi for oss brokkoli, hvitløk, blåbær, rødbeter, grønn te, granateple og fisk.

Artikkelen er basert på informasjon fra britiske National Health Service (NHS), som har gjennomgått aktuell forskning på matvarene.

Les også: Belgfrukter - supermat

Brokkoli

Vi starter med brokkolien: Fra å være en litt traurig ihjelkokt grønnsak på middagstallerkenen, har brokkolien de siste årene gjenoppstått i mange nye, gode retter og blir regnet som en supergrønnsak.

Fakta er at brokkoli er en god kilde til vitamin C og folat. Den inneholder også vitaminene A og K, kalsium, fiber, beta-karoten og andre antioksidanter.

Forskningen om brokkoli viser følgende: En studie fra 2007 som er utført ved World Cancer Research Fund, en gjennomgang av kreftforebyggende mat, viser at det å spise brokkoli er forbundet med redusert risiko for enkelte kreftformer som kreft i munn, svelg og mage.

At brokkoli skal kunne bidra til å senke blodtrykket, er derimot vanskeligere å bevise. En studie fra 2010 som er publisert i tidsskriftet PLoS One, undersøkte 40 pasienter med høyt blodtrykk som spiste 10 gram brokkoli i fire uker. Forskerne så ingen forbedring i deltagernes helse - de hadde ingen endringer i blodårene som skulle tilsi redusert risiko for åreforkalkning.

En annen studie fra 2012 som inkluderte 81 personer med diabetes, spiste 10 gram beriket brokkolispirepulver om dagen i fire uker. I denne studien så forskerne en reduksjon i deltagernes nivåer av kolesterol og triglyserider (en type fett som finnes i blodet ), som begge kan forårsake hjertesykdom.

Les også: Brokkoli - mer enn mat