Nyhetsartikkel

Hvor super er supermaten?

Hvitløk, blåbær, brokkoli og fisk. Hva sier vitenskapen om supermaten?

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Blåbær

[imported]
[imported]

Blåbær er en god kilde til vitamin K, men de inneholder også vitamin C, fiber, mangan og andre antioksidanter. Blåbær er kjent for sine antioksidanter, og det er blitt sagt at blåbær både kan beskytte mot hjertesykdom, enkelte krefttyper og bidra til bedre hukommelse.

Ser vi på studier som er gjort på blåbær, viser forskning fra 2012 som er publisert i tidsskriftet Circulation, og som inkluderte 93 000 kvinner, at deltakerne som spiste blåbær og jordbær minst tre ganger i uken, hadde 32 prosent lavere risiko for hjerteinfarkt sammenlignet med dem som spiste bær en gang i måneden eller mindre. Men studien kunne ikke bevise at det er blåbær i seg selv som er forklaringen på dette.

Ifølge NHS er det så langt svært lite som tyder på at blåbær kan beskytte mot kreft. I laboratoriestudier på celler og dyr har blåbærekstrakter vist seg å redusere frie radikaler - som kan forårsake kreft. Det er imidlertid ikke klart om det å spise blåbær har en beskyttende effekt hos mennesker.

Flere små studier har funnet en sammenheng mellom et kosthold med mye blåbær og bedre hukommelse. Men de fleste av disse studiene har benyttet små prøvegrupper eller dyr. Det er foreløpig ingen gode bevis på dette.

Les også: Sunn mat i handlekurven

Forrige side Neste side