Nyhetsartikkel

Hvor super er supermaten?

Hvitløk, blåbær, brokkoli og fisk. Hva sier vitenskapen om supermaten?

Rødbeter

[imported]
[imported]

Rødbeter er en god kilde til jern og folat. Den inneholder også nitrater, betain, magnesium og andre antioksidanter. Rødbeter har de siste årene fått høy status - rødbeter skal kunne bidra til å senke blodtrykket, øke ytelsesevnen under mosjon og forebygge demens. Men hva sier forskningen?

Rødbeter er rike på nitrater. Når kroppen vår omdanner nitrat til nitrogenoksid - mener enkelte at dette kan bidra til å senke blodtrykket. En gjennomgang av tilgjengelig litteratur om dette er gjort i 2013 og publisert i tidsskriftet Journal of Nutrition - som konkluderte med at rødbetejuice var assosiert med en beskjeden reduksjon i blodtrykk.

En annen studie fra 2013 har sett på om rødbetejuice kan bidra til bedre ytelse ved trening. Dette var en stor metaanalyse, og gjennomgangen viste at mosjonister kan få moderate forbedringer i treningseffekt ved å drikke rødbetejuice. Det var ingen tilsvarende effekt på toppidrettsutøvere.

En studie fra 2010 har undersøkt om en diett med mye rødbetejuice kan øke blodstrømmen til visse områder av hjernen. Dette var en liten studie med flere begrensninger og gir ingen god dokumentasjon på at en diett med mye nitrater kan gi bedre hukommelse.

Forrige side Neste side