Nyhetsartikkel

Hvor super er supermaten?

Hvitløk, blåbær, brokkoli og fisk. Hva sier vitenskapen om supermaten?

Grønn te

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Grønn te inneholder B-vitaminer, folat, mangan, kalium, magnesium, koffein og andre antioksidanter. Grønn te er blitt brukt i tradisjonell kinesisk medisin i århundrer for å behandle alt fra hodepine til depresjoner. De senere årene er det blitt hevdet at drikken kan virke positivt på vekten, redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, forebygge kreft og Alzheimers sykdom.

Men ser vi på forskning som er gjort på grønn te, viser den noe annet. En Cochrane-gjennomgang fra 2009 som har undersøkt 51 forskningsstudier med mer enn 1,6 millioner deltagere, viser at det ikke er noen bevis for at grønn te kan beskytte mot kreft.

En annen metaanalysen fra 2012, også denne fra Cochrane Library, har gjennomgått 18 studier med 1945 deltagere til sammen. Her ble det ikke funnet gode bevis på at det å drikke grønn te kan gi vekttap.

Når det kommer til grønn te og kolesterol, er forskningsresultatene mer positive. Flere studier viser at både grønn og svart te er gunstig for å forebygge hjerte-og karsykdommer. En metaanalyse fra 2013, har gjennomgått 11 studier med 821 mennesker, og den fant at et daglig inntak av grønn og svart te kan bidra til lavere kolesterol og blodtrykk. Det skal være katekinene i teen som gir denne effekten. Men forfatterne av gjennomgangen påpeker at de fleste studiene de undersøkte, var kortvarige og at det trengs lengre studier for å underbygge funnene.

En annen gjennomgang fra 2011 viser at det å drikke grønn te beriket med katekiner førte til en liten reduksjon i kolesterol, som er en viktig årsak til hjertesykdom og hjerneslag. På den andre siden er det ikke klart hvor mye te man må drikke for å få disse effektene og hvordan grønn te påvirker den generelle helsen på lang sikt.

Forrige side Neste side