Nyhetsartikkel

Hvor super er supermaten?

Hvitløk, blåbær, brokkoli og fisk. Hva sier vitenskapen om supermaten?

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Fet fisk

laks

Fet fisk som laks, makrell og sardiner er en god kilde til vitamin D, protein, noen B-vitaminer og selen. Den er også en rik kilde til omega-3 fettsyrer. Det blir sagt at et kosthold med fet fisk kan forebygge hjerte- og karsykdommer, prostatakreft, aldersrelatert synstap og demens.

Les også: Fisk forebygger hjerneslag

Når det gjelder hjerte- og karsykdom: En britisk organisasjon kalt Scientific Advisory Committee on Nutrition har undersøkt forskning om de helsemessige fordelene ved å spise fisk. Her konkluderes det med at det er gode bevis for at fet fisk i kostholdet reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. Studier har også vist at å spise fet fisk kan senke blodtrykket og redusere fett i arteriene. På bakgrunn av slike studier anbefaler myndighetene at vi spiser minst to porsjoner fisk per uke.

Bevisene for at fet fisk skal ha en effekt på prostatakreft, er ifølge NHS så langt usikre. Noe forskning tyder på at det å spise fisk kan redusere risikoen for å utvikle prostatakreft, men effekten er som sagt uklar.

En forskningsstudie fra 2012 har sett på hvorvidt omega-3 kan redusere risikoen for demens. Her har forskerne undersøkt friske 60-åringer som tok omega-3 kapsler som kosttilskudd i seks måneder, men konkluderte med at de ikke fant en slik effekt. De etterlyser imidlertid langtidsstudier for å få bedre mulighet for å identifisere de mulige fordelene av omega-3 i forhold til demens.

Les også: Fisk til småbarn forebygger eksem

Forrige side