Nyhetsartikkel

Kan man spise billig - og sunt?

Det går an å kutte kostnadene på mat - og fremdeles spise sunt og variert. Her gir vi deg noen tips om hvordan.

Gode kostvaner har vært på den politiske agendaen lenge. Skal det være momskutt på sunne matvarer og momsøkninger på mindre sunne matvarer?

Sunn mat med god kvalitet har rykte på seg for å være dyrt. Her er tips til hvordan du kan holde kostnadene nede - og fremdeles spise sunt og bra.

Les også: Hvor mye skal usunn mat koste?

  • Vi kaster alt for mye mat. Vær streng med deg selv og kjøp kun den maten dere spiser. Planlegg måltidene slik at du kan bruke opp ingrediensene du har i skapet. Frys ned mat du ikke bruker. Ikke kast restene - de kan brukes neste dag.
  • Lag en ukeplan over måltidene, som gjerne inkluderer noen ingredienser du allerede har. Skriv en handleliste og hold deg til den. Ikke bli påvirket av impulskjøp eller spesielle tilbud, bare kjøp det du trenger. Unngå å handle når du er sulten - studier viser at folk som handler når de er sultne, handler mer usunne matvarer med stort innhold av fett og sukker.

    Les også: Familiemiddag gir bedre helse

  • Det er helt greit å spise frossen frukt og grønnsaker - men prøv å unngå de som er tilsatt sukker, fett eller salt. Frossen frukt er gjerne billigere enn friske varianter, men beholder næringsstoffene ved frysing.
  • Kan du spare ved å kjøpe billigere merker enn det du vanligvis bruker? Gi varene en sjanse, og la smaksløkene bestemme - ikke fargen på etiketten.
  • Kjøtt og fisk er vanligvis kostbare varer på handlelisten. Kan du bruke mer grønnsaker og mindre kjøtt i gryteretter? Eller innføre enkelte vegetarmåltider i løpet av uka?
  • Belgfrukter som bønner, linser og erter er billige matvarer. De inneholder lite kalorier og fett, men er full av fiber, vitaminer og mineraler - og inngår også i "fem om dagen". Belgfrukter kan erstatte noe av kyllingen eller kjøttet, for eksempel chili con carne med kidneybønner eller kylling curry med kikerter.

    Les også: Klarer du fem om dagen?

    Les også: Belgfrukter - supermat

  • Brød er en av de matvarene som oftest havner i søpla. Reduser avfallet ved å fryse ned brødet, gjerne i mindre porsjoner. Og husk å frys det ned mens det er ferskt. For best resultat- bruk en frysepose og forsøk å press ut så mye luft som mulig før forseglingen.
  • Hvilke matvarer har du egentlig på kjøkkenet ditt? Hva er i kjøleskapet, fryseren og i skapet? Kanskje har du nok ingredienser til å lage et måltid. Planlegg ukens måltider og unngå å kjøpe inn ingredienser du allerede har. Sjekk holdbarhetsdatoen og sørg for å bruke varene før de går ut på dato.
  • Spis mindre porsjoner. Prøv å si nei til enda en porsjon, eller bruk mindre tallerkener. Dermed kan du ha mer igjen til lunsj neste dag. Ikke kok mer pasta eller ris enn hva du eller familien faktisk spiser.

    Les også: Større porsjoner gjør oss tykkere

  • Lag maten fra bunnen av hjemme. Å tilberede maten hjemme vil nesten alltid være billigere enn å spise ute - og du kan kontrollere hva som er i maten du spiser.

    Les også: Sunn mat i handlekurven

  • Den billigste måten å bruke kylling på, er å kjøpe en hel kylling. Det er ofte dyrere å kjøpe kyllingbryst eller kuttede stykker.
  • Sjekk prisen på pakkede varer. Frukt og grønnsaker er ofte dyrere om de er pakket enn om de selges i løs vekt. Kanskje ender du opp med mer enn du trenger når om du kjøper pakkede produkter. Sjekk og sammenlign prisen før du handler.
  • Drikk springvann! Drikker du vann i stedet for annen drikke, sparer du penger og unngår unødvendige kalorier.

    Les også: Barn, leskedrikk og vektøkning

  • Dyrk urtene dine selv.
  • Grønnsaker som kålrot, kål, gulrot, løk og purre er stort sett rimelige hele året og kan være basis i mange retter - salater, supper, sauser, gryter eller ovnsretter.
  • Følg sesongene når det gjelder frukt og grønt. Plukk bær selv og frys ned. Eller kjøp større mengder frukt, bær, grønnsaker og poteter - frys ned eller lagre.

    Les også: Er det sunt å spise bær?

  • Lag kornblandingen selv. På butikken er sunne kornblandinger ofte billigere enn produkter med mye sukker.

Kilder

Referanser

  1. http://www.nhs.uk/Pages/HomePage.aspx
  2. www.matportalen.no