Nyhetsartikkel

Klarer du fem om dagen?

Fem om dagen. Hvordan gjennomføre det?

[imported]

"Tenke det, ønske det, ville det med. Men gjøre det?" Selv med sine usympatiske karaktertrekk er det likevel ikke vanskelig å kjenne seg igjen i Ibsens Peer Gynt sine heverdagsdilemma.

Helsemyndighetenes anbefaling om å spise fem frukt og grønnsaker om dagen, høres ikke avskrekkende ut. Godt er det også, men klarer du å gjennomføre det?

Og hva med barna? Det krever både god planlegging og en porsjon kreativitet for å holde målet. Det kan rett og slett være en utfordring å få kresne barn til å spise frukt og grønnsaker. Her har vi samlet noen tips om hvordan du og dine barn enklere spiser frukt og grønnsaker i hverdagen.

Les også: Sunn mat i handlekurven

Enkle grep

Tenk gjennom hva du spiser, kanskje er du nærmere målet enn du tror.

Et glass juice til frokost, salat til lunsj, grønnsaker eller salat til middag, en appelsin til dessert eller en gulrot til kvelds går alt inn under regnskapet "fem om dagen". Det samme gjør banan, tomat og agurk som pålegg til frokost, et eple til lunsj og grønnsaksuppe til middag og bær til dessert.

Å drikke smoothie er også en god måte å få i seg mye frukt og grønt på.

Hva med avokado på brødskiva? Rødbeter på leverposteien? Pære på brunosten?

Lett å få tak i

La frukta og grønnsakene være lett tilgjengelig:

  • Ha alltid frukt, bær og grønnsaker tilgjengelig. Det er det viktigste du kan gjøre for å spise mer frukt og grønt.
  • Kutt opp frukten og grønnsakene og la det stå fremme på bordet – eller ha det klart i kjøleskapet. Ved hjelp av noen dråper lime, holder frukten seg frisk og fristende.
  • La barna få være med på kjøkkenet - kanskje er det mer spennende å spise det de har fått være med på å lage selv.

Og så var det barna

Mange barn er skeptiske til det som er grønt og som fortoner seg som fremmedelementer på tallerkenen. Selv om det er viktig å gi barna et bevisst forhold til grønnsaker, kan du av og til prøve å kamuflere grønnsakene i sauser, supper, mos og purèer.

Prøv blomkålsuppe i blender, brokkolipurè, rotmos, jevnede supper og pastasauser med grønnsaker. Du kan også trikse litt med gulrota og agurken ved å lage små gulrotblomster eller agurkhjerter - da blir det straks mer motiverende å spise.

Har du forsøkt å servere grønnsaker med dip – eller tacochips med tzatsiki eller guacemole?

Les også: Slik får du barn til å spise fullkorn

Spagetti med kjøttsaus er en klassiker på middagsbordet i mange barnefamilier. Prøv å erstatt noe av kjøttet med finhakket gulrot, squash, selleri og løk – det smaker godt. Du kan også bruke ekstra tomater i sausen.

Mange barn er glad i potetstappe. Prøv å bland inn litt ekstra grønnsaker som pastinakk og persillerot. Dette er grønnsaker som er mild i smaken og som ikke gir mosen en mistenkelig farge.

Frisk av mat

Det er vel liten tvil om at kosthold og en sunn livsstil henger nøye sammen. Studier viser at hjerte-og karsykdommer og usunn mat henger sammen. I tillegg leser vi ofte om at maten vi spiser kan påvirke risikioen for å få kreft, men tidligere i år kom en forskningsstudie som tyder på at nettopp det trolig er en sannhet med modifikasjoner.

Les om denne studien her

En stor europeisk undersøkelse som ble offentliggjort i det videnskapelige tidsskriftet ”'Journal of the National Cancer Institute” i vår, viser at et høyt inntak av frukt og grønnsaker kan minske risikoen for å få kreft, men effekten er svært liten.

Et unntak var brokkoli og tomater, som forskerne mener kan beskytte mot enkelte typer kreft.

Les også: Brokkoli - mer enn mat

Kilder: Helsedirektoratet, Bama.no, Frukt.no

Vil du vite mer?