Nyhetsartikkel

Kokosnøttolje - sunt eller ikke?

Kokosnøttolje har tidligere gått for å være noe av det verste fettet du kan få i deg, til å bli markedsført nærmest som en mirakelkur. Sannheten ligger nok en plass midt imellom.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Kokosnøttolje består av 90 prosent mettet fett. Dette er en høyere andel fett enn vi finner i smør (64 prosent), fett fra storfe (40 prosent) eller smult (40 prosent).

For mye mettet fett i kosten anbefales ikke. Det øker det dårlige LDL-kolesterolet, noe som øker risikoen for hjerte- og karsykdom. Det som skiller kokosnøttolje fra andre typer mettet fett, er at det har en særlig positiv effekt på det gode HDL-kolesterolet.

Øker det gode kolesterolet

LDL er betegnelsen på det dårlige kolesterolet som kan tette blodårene dine, mens HDL er betegnelsen på det gode kolesterolet som frakter kolesterol fra blodet og tilbake til leveren. Når kolesterolet blir fraktet tilbake til leveren, reduserer det risikoen for at overflødig kolesterol blir "dumpet" i arteriene. Med andre ord, jo høyere HDL og lavere LDL, dess bedre.

Hovedfettkilden i kokosnøttolje er laurinsyre, en mellomlang fettsyre. Laurinsyre øker altså det gode HDL-kolesterolet og det dårlige LDL-kolesterolet, men det ser ikke ut til å ha en negativ effekt på forholdet mellom disse to.

Brukt i fedmebehandling

Ifølge en artikkel som ble publisert av The National Strength and Conditioning Association (NSCA)i juni 2011, er det flere idrettsutøvere som mener at disse mellomlange fettsyrene er lettere å fordøye, og muligens kan forbedre idrettsprestasjoner. Årsaken skal være at disse fettsyrene forbrenner i leveren lettere enn lange fettsyrer, som smelter inn i kylomikroner og lagres som fett. Kylomikroner er lipoproteinpartikler som brukes til å frakte fett fra tarmen og ut til resten av kroppen.

Kokosnøttolje har også blitt brukt i behandling av fedme, og det har blitt antatt å være prestasjonsfremmende for idrettsutøvere.

Foreløpig har ingen studier på mennesker kunnet fastslå at inntak av kokosnøttolje forbedrer idrettsprestasjoner eller øker treningsvarigheten. Inntil ytterligere og bedre studier er utført om effekten ved bruk av kokosnøttolje som tilskudd, anbefaler forfatterne å velge de umettede kildene til fett - altså olivenolje, rapsolje, nøtter, frø og fisk.

Ingen vidunderkur

I en artikkel i New York Times fra mars 2011, beskrives en rekke positive helseeffekter som i løpet av de siste årene har blitt knyttet opp mot kokosnøttolje. Blant annet skal oljen inneholde mulige antibakterielle og antivirale egenskaper, som også - i teorien - kan kurere HIV, fjerne akne og øke forbrenningen.

- Det finnes en rekke påstander om kokosnøttoljens mange helsebringende effekter, men foreløpig finnes det ikke konkrete vitenskaplig data som støtter disse, sier Dr. Daniel Hwang, som er forsker på dette området, til New York Times. Han påpeker videre at kokosnøttolje er bra mat - dersom du inntar det i moderate mengder.

Neppe den mest hjertevennlige oljen

I en artikkel som ble publisert i Harvards Health Letter i mai 2011, skriver forfatteren at det er viktig å huske at plantebaserte oljer er mer enn fett - de inneholder også antioksidanter og andre stoffer. Den totale helseeffekten kan dermed ikke forutsies ut i fra kolesterolnivå alene. Også her påpekes det at forskningen på kokosnøttoljens effekt på helse, foreløpig er studier av kort varighet, som først og fremst har sett hvilken effekt oljen har på kolesterolet. Vi vet ikke sikkert hvilken innvirkning kokosnøttolje har på hjertesykdom, og foreløpig anbefales det derfor å bruke denne oljen i små doser. Kokosnøttolje er mindre farlig enn det høye innholdet av mettet fett tilsier, men det er likevel neppe det beste valget blant de mange tilgjengelige oljene som kan redusere risikoen for hjertesykdom, konkluderes det.

Fantastisk smak

I de fleste artiklene fremheves kokosnøttoljens fantastiske smak, og hvilken effekt det kan ha på en rekke matretter. Både til delikate middagsretter, stekte grønnsaker, og ikke minst som et godt og smakfullt alternativ til smør i en rekke bakevarer som kaker, muffins, brownies, og bananbrød. Med andre ord en god unnskyldning til å eksperimentere med spennende oppskrifter, men -foreløpig - kanskje ikke en olje som bør drikkes på lik linje med tran.