Nyhetsartikkel

Kostholdet som holder deg aktiv gjennom hele dagen

Den viktige frokosten

Frokosten er et omdiskutert måltid. Er det egentlig så viktig å spise om morgenen?

- Frokosten er omdiskutert når det gjelder vektreduksjon. Der er det delte meninger. Men i forhold til konsentrasjon og skoleprestasjon er frokosten helt klart viktig. Det har vi sett i mange studier, sier Henriksen.

Til frokosten anbefales langsomme karbohydrater som gjør at man holder seg mett over lenger tid, og som frigjør energi langsomt. Du bør gå for frokoster som gir en jevn blodsukkerøkning.

- Dermed har man noe å gå på utover hele formiddagen. Vi trenger altså nok energi fra de langsomme karbohydratene. Det betyr at en fiberrik fullkornblanding er bedre enn cornflakes. Og at grovbrød er bedre enn lyst brød, sier hun.

Et glimrende frokostalternativ er havregrøt. Henriksen mener havregryn er en undervurdert matvare som er fiberrik, mettende og magevennlig. Havregrynsgrøt med melk, bær (gjerne blåbær) og nøtter er enkelt og relativt billig, i alle fall hvis man kjøper dypfryste bær i stor pose og porsjonerer ut fra dag til dag. Denne holder deg mett til lunsj, ifølge Henriksen.

Forrige side Neste side