Nyhetsartikkel

Kostholdet som holder deg aktiv gjennom hele dagen

Supermat

De siste årene har det vært snakket mye om supermat. Hva ligger egentlig i det begrepet og finnes det matvarer som er supermat for hjernen?

- Forskere er skeptiske til begrepet supermat, dette blir veldig hauset opp i mediene. Samtidig kan det være noe i det - særlig når det handler om fettkvalitet. Å velge matvarer som inneholder det sunne fettet – omega 3-fettsyrer som finnes i fisk og nøtter- vil være lurt. Dette er mat som er bra for hjernens funksjon. Å velge mat med riktig type fett er et godt råd, sier Henriksen.

- Det kan du gjøre ved å velge fisk til middag to til tre ganger i uken og å bruke fisk som pålegg hvis du liker det. En liten håndfull nøtter bør man spise hver dag - dette er også en del av de nasjonale kostrådene, sier hun.

Henriksen bruker ikke begrepet supermat, men likevel: hva med kaffe?

Selv sverger hun til kaffe når hun skal jobbe konsentrert.

- Vi anbefaler ikke noen å begynne og drikke kaffe for å konsentrere seg, men drikker du først kaffe, er det greit å vite at det er sentralstimulerende og har en oppkvikkende effekt. Men man skal ikke drikke for mye av det.

- For de som er glad i kaffe og drikker det regelmessig, er det smart å velge filterkaffe, som ikke øker kolesterolet. Det lønner seg også å ligge godt under grensen på 5-6 kopper per dag, for å unngå hjertebank og søvnproblemer.
Om det er supermat eller ikke - bær er det iallfall lurt å spise nok av.

- Det forskes endel på bær og det er interessante studier på gang om blåbær. En hypotese er at det høye innholdet av spesielle antioksidanter i blåbær er gunstige for hjernen. Bær anbefales også i de nasjonale rådene. Vi skal spise minst 250 gram frukt og bær hver dag - det er ganske mye. Hvis blåbær også er bra for hjernen, er jo det en ekstra bonus.

Forrige side Neste side