Nyhetsartikkel

Kvinners proteinbehov ved hard trening

Nye studier viser at kvinner og menn kan ha ulik effekt av proteinrik mat eller tilskudd like etter trening. Truls Raastad ved Norges Idrettshøgskole påpeker at det er få studier på dette området, men at kvinner har et lavere proteinbehov per kilo kroppsvekt, enn menn har.

Hopp til innhold

Ifølge en studie som ble publisert i amerikanske Medicine & Science in Sports & Exercise i slutten av mai 20101, har ikke kvinner samme gunstige umiddelbare effekt ved inntak av høye doser protein like etter trening, som menn har.

De fleste studier som har sett på effekten av høyt proteininntak like etter trening, har hatt mannlige deltakere. I denne studien ønsket forskerne derfor å se på hvilken umiddelbar effekt et slikt proteininntak har for kvinnelige idrettsutøvere.

12 godt trente, kvinnelige syklister deltok i studien. De fullførte harde sykkeltreninger med høy intensitet i løpet av fire dager. Målet var å finne ut om inntak av mat eller tilskudd med høyt eller lavt proteininnhold like etter trening, hadde noen innvirkning på treningsresultatene.

Ble mer slitne og støle med høyt proteininntak

Den ene gruppen inntok kosttilskudd med høyt proteininnhold, mens den andre gruppen inntok kosttilskudd med høyt karbohydratinnhold.

Etter siste treningsdag var gruppen som spiste kosttilskudd med høyt proteininnhold oftere slitne i musklene, støle, og de hadde redusert benstyrke sammenlignet med kontrollgruppen.

Forskerne fant ikke at proteintilskuddet hadde noen innvirkning på etterfølgende treningsutførelse hos kvinnene. Resultatene antyder at kvinnelige syklister som trener intenst, har et daglig proteinbehov som er ca. 1.6 ganger høyere enn det som anbefales til alle kvinner, men bare 0.65 ganger det som anbefales menn. Anbefalt daglig proteininntak er 0.8 gram protein per kilo kroppsvekt. For kvinner som trener hardt blir anbefalingen dermed (0.8 x 1.6) 1.28 gram protein per kilo kroppsvekt.