Nyhetsartikkel

Kvinners proteinbehov ved hard trening

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Høyt proteininntak hos menn ga bedre resultater

Disse resultatene skiller seg fra de som forskerne fant da de gjorde samme studie med mannlige deltakere. Der førte et høyt proteininntak umiddelbart etter trening til betydelig bedre ytelse, sammenlignet med gruppen med høyt karbohydratinntak.

- Dette er ikke funnet i mange studier. Generelt kan man ha nytte av å spise noe ekstra protein hvis man av en eller annen grunn ikke får i seg nok karbohydrater etter en tøff økt, men de fleste studier viser at man ikke vinner så mye i restitusjonsfasen ved å tilføre mer protein om man i utgangspunktet får i seg nok karbohydrater, sier Truls Raastad. Han er 1. amanuensis i idrettsfysiologi ved Norges idrettshøgskole, og har tatt sin doktorgrad på temaet restitusjon og tilpasninger til styrketrening.

Ifølge en artikkel i New York Times2 ser det ut som om det kan være kvinnenes kjønnshormon østrogen, som er årsaken til at kvinner og menn reagerer ulikt på dette området. Østrogen ser ut til å ha en større effekt på forbrenning og muskelmasse enn man tidligere har trodd. I en studie avisen viser til, ble mannlige idrettsutøvere gitt østrogen før de fullførte en anstrengende treningsøkt på sykkel. Disse mennene så ut til å uvikle en helt ny form for forbrenning. De forbrente mer fett, og mindre protein og karbohydrater for å frigjøre energi til treningsøktene - akkurat som kvinner gjør. Det er også gjort funn som tyder på at kvinner opplever mindre muskelskader gjennom hard intervalltrening, enn hva menn gjør. Blodet til kvinner inneholder lavere nivå av kreatinet kinase, som er en biomekanisk markør for skade i muskelvevet. Beskytter østrogenet kvinners muskler? Spør artikkelforfatteren.

Forrige side Neste side