Nyhetsartikkel

Laktoseintolerant? Her er alternative kalsiumkilder

Her er en oversikt over matvarer rik på kalsium.

Kalsium er viktig som byggesten i skjelettet. Men det er også av stor betydning for normal funksjon av en rekke celletyper i kroppen, blant annet nerveceller og muskelceller.

Vi forbinder gjerne matvarer rik på kalsium med meieriprodukter, som melk, ost og yoghurt.

Om du ikke tåler disse matvarene, er det mange andre måter å dekke kalsuimbehovet på:

  • Mørkegrønne bladgrønnsaker er gode kilder til kalsium og inneholder også mange viktige vitaminer. Grønnkål er på topplisten, og inneholder mye kalsium.
  • Andre grønne grønnsaker, som for eksempel brokkoli, grønne bønner og spinat er også rik på kalsium.
  • Det er også matbønner, linser, erter, soyaprodukter, appelsin, mandler og frø.
  • Som alternativ til vanlig søtmelk finnes det lettmelk som er laktosefri eller
    laktoseredusert, samt laktosefri matfløte.
  • I tillegg finnes det en rekke melkeerstatninger (drikker, yoghurt, is og fløte) laget av soya, ris eller havre, som er naturlig fri for laktose. Noen av disse produktene er tilsatt kalsium, vitamin B2 og B12, og kan brukes som erstatning for vanlige melkeprodukter. De som ikke er tilsatt kalsium er ikke et fullgodt alternativ.

Ifølge en studie publisert i BMJ i 2013, kan ekstra kalsiumtilskudd faktisk øke risikoen for hjertesykdom og død dersom du får i deg nok kalsium gjennom kosten.

Disse funnene antyder at for å forebygge beinbrudd hos eldre, og samtidig unngå mulige alvorlige sykdommer relatert til høyt kalsiuminntak, bør man fokusere på de med lavt kalsiuminntak, og ikke på å øke inntaket av kalsium hos de som allerede får i seg nok gjennom kosten.

Les mer om denne studien i vår artikel: Kalsiumtilskudd øker risikoen for død

Kilder

Referanser

  1. William Kormos, What are the best calcium sources for people who are lactose intolerant?, Harvard Men's Health Watch www.health.harvard.edu
  2. Matportalen.no, Råd til spesielle grupper, Vegetarianere www.matportalen.no
  3. Olympiatoppen, Fakta om laktoseintoleranse www.olympiatoppen.no