Nyhetsartikkel

Liten effekt med omega-3

Margarin tilsatt omega-3-fettsyrer reduserer ikke risikoen for at pasienter som har hatt blodpropp, ikke blir rammet på nytt.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Det viser en studie publisert i tidsskriftet New England Journal of Medicine.1

Mye tyder på at økt inntak av omega-3-fettsyrer kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. I denne studien ønsket forskerne å undersøke om margarin tilsatt omega-3 kan beskytte blodproppasienter mot å bli utsatt for nye blodpropper.

Les også: Hva slags fett?

Likevel viktig med omega 3

Den nederlandske studien varte i 40 måneder, og mer enn 4800 pasienter mellom 60 og 80 år deltok. Alle hadde tidligere hatt et hjerteinfarkt. Deltagerne ble randomisert til å spise én av fire typer margarin - vanlig margarin eller de med tilsatt omega-3 fettsyrer fra fisk, planter eller begge.

Resultatene viste at det var ingen forskjell i dødsfall, hjerteinfarkt og andre hjerteproblemer mellom de som spiste margarin tilsatt omega-3 fettsyrer, og de som ikke gjorde det.

Les også: Sunt kosthold

Likevel er det verdt å merke seg at dette ikke betyr at de essensielle næringsstoffene er uten verdi. Flere studier har bevist at fett - hovedsakelig fra fiskeolje - reduserer hjertesykdom. Men for hjertepasienter som er grundig behandlet, virker det ikke som omega-3 tilskudd utgjør noen forskjell om hvor vidt de skal få tilbakefall eller ikke.

Daan Kromhout ved Wageningen University ledet studien, og presenterte nylig studien på en kongress i regi av European Society of Cardiology i Stockholm.

- Manglende effekt kan bety at pasientene allerede mottar god behandling som kolesterolsenkende statiner, samt blodtrykkssenkende og blodfortynnende tabletter, sa Kromhout ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Tilsatt i mat

Flere undersøkelser viser at omega-3-fettsyrer er gunstig for hjertehelsa. Trolig bidrar omega-3 til å redusere risikoen for unormale hjerteslag, bremse veksten av plakk som kan tette blodårene og lavere skadelige fettstoffer som kalles triglyserider.

De fleste har hørt at omega-3 er sunt, og dette blir gjerne brukt for det det er verdt. I de senere årene er omega-3 blitt tilsatt flere ulike matvarer - blant annet margarin, brød og yoghurt.

- Resultatene av denne studien endrer ikke på anbefalingen om å spise en eller to porsjoner fisk i uken, sier Kromhout, og understreker at tilskudd av omega-3 har ingen uheldige bivirkninger.

Les også: Kost og forebygging av sykdom

Noe effekt blant kvinner

Selv om forskerne konkluderer med at hjertepasientene ikke hadde nytte av å spise margarin med omega-3, så de likevel en lett positiv effekt hos kvinner: Det var en liten reduksjon i forekomsten av gjentatte hjerteinfarkt og andre hjerte- og karlidelser blant kvinner som spiste margarin tilsatt omega-3.

Også hos diabetespasienter så forskerne en mulig fordel.

Omega-3 fettsyrer

Omega-3 fettsyrer er en type flerumettet fett. Omega-3 fettsyrer finner du i hovedsak i fet fisk som laks, makrell og sild. Du kan også finne det i linfrø, rapsolje, linfrøolje og valnøtter. Omega-3 fettsyrer fra sjømat er lange, flerumettede fettsyrer, og de skiller seg fra den kortere omega-3 fettsyren fra planter.

Vi kaller derfor omega-3 fettsyrer fra fisk og annen sjømat for de marine omega-3 fettsyrene. Det er disse marine omega-3 fettsyrene som har vitenskapelig dokumenterte, positive helseeffekter, og da særlig knyttet til beskyttelse mot hjerte- og karsykdom.

Omega-3 fettsyrene inngår i cellemembranen og påvirker på den måten de strukturelle og funksjonelle oppgavene til cellene i kroppen.

Kilder

Referanser

  1. Kromhout D, Giltay E, et.al. n–3 Fatty Acids and Cardiovascular Events after Myocardial Infarction. New England Journal of Medicine 2010; : .