Nyhetsartikkel

Litt sjokolade er hjertesunt

Eldre kvinner som spiser litt sjokolade, har mindre risiko for å få hjerteproblemer.

[imported]

Vi har hørt det mange ganger før: Sjokolade kan være godt for helsa. Men tør vi tro på det?

I en ny studie som nylig er publisert i Archives of Internal Medicine, har forskerne fulgt sjokoladespisende kvinner i fem år.

Forfatterne fant ut at eldre kvinner som spiste sjokolade minst en gang per uke, fikk redusert sin sannsynlighet for å bli innlagt på sykehus eller dø av hjertesykdom med 35 prosent. Å blir innlagt eller dø av hjertesvikt ble redusert med nesten 60 prosent.

Les også: Mørk sjokolade bra for hjertet

Forskerne skriver i sin studie at kakao, som er den viktigste ingrediensen i sjokolade, er en rik kilde til flavonoider. Høyere flavonoidinntak er forbundet med lavere risiko for hjerte-og karsykdommer, og flavonoidrik kakao og sjokolade kan redusere blant annet blodtrykket. De skriver også at interessen for det potensialet kakao og sjokolade kan ha for å forebygge hjerte-og karsykdommer, har økt de siste årene.

Moderate mengder

Men hovedforfatteren bak studien, Dr. Joshua Lewi1, understreker at det er litt sjokolade som gir disse fordelene, og at det ikke er snakk om sjokolade i store mengder.

Til Reuters Health sier han at han fortsatt advarer mot å spise mat med høyt sukkerinnhold og mye fett. Men han tror forskningsfunnene kan støtte et moderat sjokoladeforbruk.

Andre eksperter sier til nyhetsbyrået at det er for tidlig å anbefale folk å spise mer sjokolade, selv om flere store studier bekrefter sjokoladens helsebringende effekt. For det er ikke vanskelig å forestille seg ulempen ved en slik anbefaling. Begynner man å spise mye sjokolade uten å kutte ned på kalorier fra andre matvarer, kan dette igjen resultere i vektøkning og motvirke eventuelle gunstige effekter av sjokolade.

Flere lignende funn

Dette er ikke den første studien om sjokoladens potensielle fordeler: I en stor, italiensk studie fra 2008 fant forskere ut at å spise mørk sjokolade jevnlig kan bidra til lavere nivåer av betennelse, som er kjent for å være en tidlig indikator på blant annet hjertesykdommer og diabetes. Også i denne studien var det moderate mengder som viste seg å ha effekt: Ved å spise mye sjokolade så det ut til at effekten avtok.

Du kan lese om studien i tidsskriftet Journal of Nutrition her.

Året før viste en studie fra universitetet i Nottingham at mat rik på antioksidantene flavonoider - inkludert mørk sjokolade, epler og rødvin - kan bidra til å motvirke blant annet demens og slag.

Forskerne bak denne studien mente at flavonoider kan redusere risikoen for hjertesykdom ved å bidra til å øke nivået av nitrogenoksid i blodet, som igjen kan gi en positiv effekt på den kardiovaskulære helsen.

En annen artikkel på NHI.no beskriver også den gunstige effekten sjokolade har på helsa, men igjen: Det er små mengder det er snakk om.

Les artikkelen her

Mer forskning trengs

Forfatterne bak studien som nå er publisert i Archives of Internal Medicine, gjennomgikk data fra 1216 eldre kvinner. Kvinnene ble fulgt over en 10 års-periode Omtrent halvparten av kvinnene sa at de spiste mindre enn én porsjon sjokolade per uke. Nesten 90 av de som spiste sjokolade sjelden, ble innlagt på sykehus eller døde av hjertesykdom i denne perioden, mot 65 kvinner som spiste sjokolade oftere.

Når det gjelder hjertesvikt, opplevde 35 av kvinnene som sjelden spiste sjokolade, hjertesvikt i denne perioden, mot 18 kvinner som spiste sjokolade minst en gang i uken. Det så ut til at en porsjon sjokolade i uka var nok til å gi disse fordelene.

Studien så ikke på hvorfor sjokolade ser ut til å ha denne gunstige effekten.

Dr. Brian Buijsse ved det tyske instituttet Human Nutrition, sier til Reuters at det trengs mer forskning rundt dette emnet nå, blant annet fordi andre faktorer i den aktuelle studien også kan forklare resultatene. Derfor vil han råde folk som ønsker å spise sjokolade for å bedre helsa si, om å holde det på et lavt nivå og eventuelt bytte ut annen snacks med sjokolade.

Også den medisinske redaksjonen i Norsk Helseinformatikk anfører at disse funnene ikke må overbetones. Det er ikke dramatisk store forskjeller på de som spiser litt eller som ikke spiser sjokolade. Selv om forskerne har undersøkt på det, så kan det være slik at de som spiser litt sjokolade, har sunnere levevaner på andre områder, og at det er derfor de kommer bedre ut i denne studien.

Kilder

Referanser

  1. Lewis J, Prince R, et.al. Habitual Chocolate Intake and Vascular Disease: A Prospective Study of Clinical Outcomes in Older Women. Arch Intern Med 2010; 170: 1857-1858.