Intervju

Mangel på selen

Hovedkilder til selen er kjøtt, fisk, meieriprodukter, nøtter og kornprodukter. Omkring 40 prosent av norske gravide har et inntak av selen som ligger under nordiske anbefalinger.

Temaside om Korona


- Jordsmonnet i Norge er selenfattig og den norske befolkningen har lave verdier av selen, sier Anne-Lise Bjørke-Monsen til NHI.no.

Hun er overlege ved Avdeling for medisinsk biokjemi og farmakologi ved Haukeland universitetssjukehus og førsteamanuensis ved Klinisk institutt ved Universitetet i Bergen.

Anne Lise Bjørke Monsen.jpg
- Det er mye selen i korn, men i de nordiske landene er det lite selen i jordsmonnet, sier Anne-Lise Bjørke-Monsen.

Lite selen i jordsmonnet

Selen er et sporelement - et grunnstoff som kroppen trenger tilført i varierende mengder. Noen grunnstoff er essensielle for mennesker, og selen er en av de åtte essensielle sporelementene.

- Selen trengs for oppbyggingen av enzymer og proteiner slik at kroppen skal fungere normalt. Har du mangel på selen, får du proteiner som ikke fungerer, sier Bjørke-Monsen.

Hun forteller at du kun få tilført selen gjennom matvarer.

Det er mye selen i fisk, sjømat, innmat, egg, melk, og korn. Du finner også selen i peanøtter og spesielt paranøtter.

- Det er mye selen i korn, men i de nordiske landene er det lite selen i jordsmonnet. Derfor er det lite i det norske kornet. Før kom mye av kornet vi brukte fra USA, der er jordsmonnet rikt på selen. Men da vi sluttet å importere fra USA, gikk selennivået ned. De nordiske landene er et område med spesiell fare for selenmangel i befolkningen, sier Bjørke-Monsen.

Neste side