Nyhetsartikkel

NHI spør eksperten: Vitamin D

Hva er vitamin D-mangel, hvordan unngår vi det, og kan vi få for mye vitamin D? Vi har spurt professor ved UiO og overlege ved Folkehelseinstituttet, Haakon E. Meyer.

Hopp til innhold

På NHI.no har vi mottatt mange spørsmål om vitamin D og mangel på dette. I dette intervjuet svarer Haakon E. Meyer på noen av spørsmålene. Meyer er overlege ved avdeling for kroniske sykdommer ved Nasjonalt folkehelseinstitutt (FHI) og professor i epidemiologi og forebyggende medisin ved Universitetet i Oslo.

- Hvordan får vi i oss nok vitamin D?

- Hadde det vært sommer hele året, ville de fleste i befolkningen fått nok vitamin D uten å spise vitamin D. Når kroppen utsettes for sollys, dannes det vitamin D i kroppen. Hvor mye vitamin D som dannes i kroppen, er avhengig av hvor sterk sollysets UVB-stråling er. Vitamin D fra sollyset får vi fra våren til høsten her i Norge, men dette er mest effektivt midt på dagen midtsommers. Da holder det å være ute i 10-15 minutter med klær. Kroppen har en stor evne til å lagre vitamin D, og vi kan bygge opp et lager som varer i mange uker. Men sent på høsten og mot jul begynner det å gå nedover med vitamin D-lageret. I januar og februar har vi de laveste nivåene. Derfor trenger vi også vitamin D gjennom kosten, og alle kjenner vel regelen om å ta tran med månedene med "r" i - altså fra oktober til april. For å få vitamin D gjennom kosten, kan man spise fet fisk som makrell og laks et par ganger i uka. Det er også litt vitamin D i egg. Dessuten er smør, margarin og den ekstra lette lettmelken beriket med vitamin D. Men unngår man fet fisk, tran og berikede meieriprodukter midt på vinteren, kan man få for lite vitamin D.

- Hva er nok vitamin D?

- Det er det uenighet om. Noen mener vi trenger veldig mye, men dersom man måler konsentrasjonen av vitamin D i blodprøver (25-hydroxyvitamin D) definerer vi grensen for et tilfredsstillende nivå på 50 nmol/L. Vi sier at man har vitamin D-mangel om nivået ligger under 25 nmol/L og alvorlig mangel under 12.5 nmol/L. Videre er nivået suboptimalt hvis det ligger mellom 25 og 50 nmol/L. Grensen på 50 nmol/L er identisk med blant annet anbefalingene fra det amerikanske Institute of Medicine.

De fleste får nok

Vitamin D

- Bør ikke alle nordmenn ta tilskudd?

- Er du frisk, lever og spiser vanlig og er ute i sola, behøver du ikke å tenke på dette i sommerhalvåret. Tar du tran, er glad i laks, makrell og drikker melk med vitamin D skal det være nok for de fleste resten av året. Men hvis du ikke vil spise noe av dette, kan du ta tilskudd med lav dose.

- Hvilke vitamin D- tilskudd skal man ta da?

- Vi anbefaler 10 μg/dag for voksne og 20 μg/dag for eldre. Disse rådene er gitt med tanke på minimal soleksponering. Skal man gi råd til grupper - kan man si at eldre som er lite ute i solen, kan ta tilskudd hele tiden. Og det er også andre grupper som ikke får nok vitamin D - som eksponeres lite for sol. Blant annet er en del innvandrergrupper utsatt. I en studie fra Tromsø ble det funnet vitamin D-mangel blant unge gutter - årsaken var trolig at de satt mye inne og spilte for eksempel Playstation.

- Bør ikke alle nordmenn måle sin vitamin D-status - for å være på den sikre siden?

- Nei, alle trenger ikke å få målt vitamin D-status. Dette er også et kostnadsspørsmål siden det er en dyr analyse. Er du frisk og rask og har et normalt kosthold, burde det være unødvendig å gå og måle. Dersom legen etter å ha spurt om kosthold, tilskudd og solingsvaner fortsatt er i tvil, kan det være aktuelt å gjøre det. Og så må man huske på at det er enkelte pasientkategorier som ikke tar opp vitamin D i tarmen på en tilfredsstillende måte.

- Hvordan merker jeg at jeg har lite vitamin D i kroppen?

- Det er få sikre symptomer på dette, mens det finnes mange hypoteser på at vitamin D kan påvirke mange sykdomstilstander. Men det meste er fortsatt ikke bekreftet godt nok til å konkludere. På bakgrunn av en studie i Oslo blant pasienter som klagde over muskelvondt og hodepine, gjorde vi et dobbeltblindet randomisert forsøk der den ene gruppen fikk vitamin D og den andre placebo. Det ble ikke funnet at vitamin D hadde effekt på hverken muskelstyrke, smerter eller hodepine på tross av en betydelig økning av vitamin D i kroppen.