Informasjon

Nøtter er godt for helsa

Nøtter i kostholdet kan bedre helsen din betraktelig.

Illustrasjonsfoto nøtter

Hopp til innhold

Det er ikke bare i juletider man bør spise store mengder med valnøtter, hasselnøtter og mandler. Nøtter i kostholdet kan nemlig bedre helsen din betraktelig.

En spansk studie konkluderer med at nøtter er et viktig tilbehør i den tradisjonelle Middehavsdietten, som er regnet som forebyggende mot hjerte- og karsykdommer. Nøtter reduserer symptomene på metabolsk syndrom i kombinasjon med olivenolje, fisk og ikke minst mye frukt og grønt, mener de spanske forskerne.

Observerte utsatt gruppe

Over 1200 personer mellom 55 til 80 år deltok i studien. Deltakerne hadde blant annet type 2-diabetes, høyt blodtrykk og mange var overvektige. Noen røykte også tobakk. Med andre ord observerte forskerne en samfunnsgruppe som befant seg i risikosonen for å få hjerte- og karsykdommer. Til å begynne med oppfylte 61% av deltakerne kravene for å ha metabolsk syndrom. Tilstanden er ingen sykdom, men en samling av forstyrrelser i kroppens omsetting av næringsstoffer.

Færre med metabolsk syndrom

Forskerne lagde tre grupper. Deltakerne i den første gruppen skulle spise bestemte mengder valnøtter, hasselnøtter og mandler hver eneste dag. Personene i den andre gruppen fikk én liter olivenolje i uka. Den tredje gruppen var en kontrollgruppe og skulle bare redusere fettinntaket gjennom rådgiving fra ernæringsfysiolog. Ellers hadde samtlige en helt vanlig Middelhavsdiett med mye olivenolje, fisk og frukt og grønt. Etter ett år hadde alle de tre gruppene positive resultater. I gruppen som brukte mer olivenolje i maten, ble antall personer med metabolsk syndrom redusert med 7%. Men de som spiste forskjellige nøtter daglig reduserte tallet med 14%. Kontrollgruppen endte opp med å redusere antallet med 2%.

Næringsrike nøtter

Resultatene viste at nøtter slo olivenolje når det gjelder å redusere forstyrrelsene i kroppens næringsomsetting (metabolisme). Dermed sank antallet med metabolsk syndrom. Både olivenolje og nøtter har mye umettet fett og antioksidanter. Men olivenolje er fett som er presset ut fra oliven. Nøtter spises i sin helhet og inneholder også andre viktige stoffer som fiber, mineraler, kalium, kalsium og magnesium. Disse ulike næringsstoffene har hjulpet mot metabolsk syndrom og bedret helsetilstanden hos gruppen, forklarer forskerne i publikasjonen.

Mer sunt fett

Det er kjent at mennesker som bor rundt Middelhavet dør sjeldnere av hjerte- og karsykdommer. Kostholdet er pekt ut som en hovedårsak til dette. De mest sentrale delene i Middelhavsdietten er olivenolje, fisk og ikke minst mye frukt og grønt. Det er ingen tvil om matvanene i Middelhavslandene er rike på fett, men til gjengjeld er fettet gjerne enumettet eller flerumettet. Olivenolje brukes i så å si alle retter, til og med ved tilbereding av frukt og grønt. Det gjør det lettere å få i seg sunne frukter og grønnsaker. Nå kan nøtter også inngå i kostholdet fra Middelhavsområdene, viser spansk forskning.

Studien

Svakhetene med studiene var at deltakerne var gamle og dermed hadde høy risiko for hjerte- og karsykdommer. Nesten 45% var diagnostisert med diabetes mellitus (sukkersyke), og 61% hadde metabolsk syndrom. Forskningsarbeidet kan derfor ikke beskrive den generelle befolkningen. Resultatene ble nylig publisert i desemberutgaven av det medisinske tidsskriftet Archives of Internal Medicine.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Salas-Salvado J et al. Effect of a Mediterranean Diet Supplemented With Nuts on Metabolic Syndrome Status. Arch Intern Med 2008: 168; 2449-58.