Nyhetsartikkel

Nytt år og sunnere kost?

Mange starter det nye året med forsetter om et sunnere liv. Trenger du tips og råd på veien, kan dette hjelpe deg i gang.

Dersom ett av dine mål for det nye året er å ta sunnere valg i matveien, kan det være nyttig med litt hjelp på veien. God og riktig informasjon, og verktøy til å komme i gang kan være gunstige hjelpemidler. Her kan du finne noen av disse.

Vet du hvor stort kaloribehovet ditt er? Ved hjelp av vår kalkulator kan du enkelt finne frem til ditt behov.

Kostholdsplanleggeren

Kostholdsplanleggeren er et verktøy utviklet av Helsedirektoratet og Mattilsynet. Verktøyet er gratis å bruke, og det kan hjelpe deg å finne næringsverdien i ulike matvarer, sammenligne matvarer, eller lage egne ukesmenyer. Verktøyet gir deg oversikt over ditt energiinntak, og om fordelingen av energikilder er gunstig eller bør justeres. På siden velger du en profil som er tilpasset deg, ut i fra kjønn, aktivitetsnivå og alder. Du kan også finne forslag til ferdige ukemenyer.

Slik øker du forbrenningen

[imported]
[imported]

Lav forbrenning kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Heldigvis kan du med enkle grep få høyere forbrenning. Les mer om dette her: Slik øker du forbrenningen

Dersom du synes det er vanskelig å gå ned i vekt, selv om du spiser mindre enn før, har du kanskje glemt å ta høyde for drikken du får i deg? En halv liter øl har faktisk omtrent samme kalorimengde som en liten pose potetgull. Her kan du lese mer om alkohol og kaloriinnhold.

Flere forledende utfordringer kan være med på å sabotere vår vei mot en sunnere vekt. For tyve år siden var ikke bare porsjonene mindre, men også serviset, handlevognene, potetgullposene - og kroppene. Forskning viser at større porsjoner får oss til å spise mer.

Mindre salt

I det danske tidsskriftet Ugeskrift for læger fra januar 2007 påpeker lederartikkelen at et sunt kosthold er svært effektiv behandling mot både livsstilssykdommer og overvekt. Noen ganger er det faktisk vel så effektivt som å bruke medisiner - men du slipper bivirkningene. Hvorfor unngår vi da sunn kost?

En annen viktig helseutfordring er det store inntaket vi har av salt. Det er ingen tvil om at et lavere inntak av salt gir stor helsegevinst.

Sunn mat er viktig medisin

sunn suppe

Klarer du fem om dagen? Disse rådene kan gjøre det enklere å sørge for tilstrekkelig inntak av frukt og grønt. Et eksempel på mat vi kan spise mer av, er belgfrukt. De er fulle av viktige næringsstoffer, har lav glykemisk indeks, lite fett og er en god vegetabilsk kilde til proteiner. Brokkoli er også en grønnsak vi med fordel kan spise mye av. Forskning viser at brokkoli faktisk kan ha en forebyggende effekt på sykdommer og betennelsestilstander.

Et sunt kosthold handler først og fremst om å ta vare på kroppen sin. Med riktig mat kan mange sykdommer forebygges - deriblant kreft.