Nyhetsartikkel

Påskeegg for hjertet

Et påskeegg med godsaker trenger ikke være usunt. Dersom du fyller påskeegget med mørk sjokolade og spiser litt hver dag, er det bedre for hjertet enn ingen sjokolade.

Påskeegget trenger ikke å være bare usunt: Mørk sjokolade kan være bra for hjertet og for hjernen.

Et slikt påskeegg kan være bra for hjertet og bidra til å senke blodtrykket. Kriteriene for at det skal være hjertesunt, er at du spiser små mengder hver dag, og at du spiser mørk sjokolade fremfor melkesjokolade eller hvit sjokolade.

Dette ifølge en studie som ble publisert i European Heart Journal i mars 20101.

I de fleste studier er det kakao og kakaoekstrakt forskerne har sett på, ikke sjokolade. Men i en studie som ble publisert i tidsskriftet Heart i 20152, var også andre sjokoladetyper enn mørk sjokolade inkludert. De fleste her spiste melkesjokolade, og resultatene av studien viste at middelaldrende og eldre personer som spiser så mye som 100 gram sjokolade per dag, kan ha lavere risiko for hjertesykdom og slag.

Mer om den studien kan du lese her: Sjokolade og hjertehelse

Sjokolade er et bearbeidet og søtet produkt av kakaobønner. Kakao er en kilde til jern, magnesium, mangan, fosfor og sink. Kakao inneholder også antioksidanter.

Det er dog viktig å huske at sjokolade også inneholder fett og sukker.

Mer sjokolade -mindre risiko for hjerteinfarkt og slag

19357 personer i alderen 35 til 65 år deltok i studien fra 2010. Deltagerne ble fulgt i minst ett tiår. Episoder med dårlig helse ble sammenlignet med livsstilen deres.

De som spiste mest sjokolade - i gjennomsnitt 7.5 gram sjokolade om dagen - hadde lavere blodtrykk og 39 prosent mindre sjanse for hjerteinfarkt eller slag, sammenlignet med de som spiste minst sjokolade.

De som spiste minst sjokolade, spiste i gjennomsnitt 1.7 gram sjokolade om dagen. Dersom disse økte sjokoladeinntaket sitt med seks gram om dagen, kunne vi forventet 85 færre hjerteinfarkt og slag per 10 000 personer, i løpet av en ti-års periode, ifølge forskerne bak studien.

Men bare litt ...

Forskning har vist at det er den mørke sjokoladens innhold av flavonoider som gir den hjertevennlige effekten. Flavonoider finnes i kakao, og mørk sjokolade inneholder mer flavanoider enn de lysere variantene. Flavanoider har antioksidant-effekter som kan redusere celleskader som er involvert i hjertesykdom. Flavanoider3 kan også bidra til å senke blodtrykket og bedre sirkulasjonen.

En studie fra 20144 viser at kakaoekstrakt (lavado) også kan redusere eller forebygge skade i nervebaner hos pasienter med Alzheimers sykdom. Dette kan forsinke symptomer som kognitiv svikt. En annen studie, denne fra 20165, antyder at å spise sjokolade minst en gang i uken, kan bedre kognitiv funksjon.

Dog bør du ikke bruke denne nyheten som en unnskyldning til å fråtse i sjokolade. Sjokolade inneholder mye fett og kalorier. For mye sjokolade kan dermed bidra til vektøkning, som er en risikofaktor for høyt blodtrykk, hjertesykdom og diabetes. Kakao i seg selv er uten sukker og fett. Det kan du tilsette i for eksempel frokostblandingen eller havregrøten, uten å risikere vektøkning.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Buijsse B, Weikert C, Drogan D, Bergmann M, Boeing H. Chocolate consumption in relation to blood pressure and risk of cardiovascular disease in German adults . Eur Heart J 2010; : . eurheartj.oxfordjournals.org
  2. Kwok Cs, Boekholdt SM, Lentjes MAH, Loke YK, Luben RN, Yeong JY, Wareham NJ, Myint P, Khaw KT. . Habitual chocolate consumption and risk of cardiovascular disease among healthy men and women. Heart 2015. heart.bmj.com
  3. Mayo Clinic: Can chocolate be good for my health Zeratsky K nhi.no
  4. Wang J, Varghese M, Ono K, Yamada M, Levine S, Tzavaras N, Gong B, Hurst WJ, Blitzer RD, Pasinetti GM.. Cocoa extracts reduce oligomerization of amyloid-β: implications for cognitive improvement in Alzheimer's disease.. J Alzheimers Dis 2014; 41(2): 643-650. www.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Crichton GE, Elias MF, Alkerwi A.. Chocolate intake is associated with better cognitive function: The Maine-Syracuse Longitudinal Study.. Appetite 2016; 1 (100): 126-132. www.ncbi.nlm.nih.gov