Informasjon

Pass på væskebalansen

Kroppen din består av ca. 60% vann, og for å prestere optimalt må du være i væskebalanse. Du taper væske kontinuerlig i løpet av dagen og spesielt mye under fysisk aktivitet.

Hopp til innhold

Denne artikkelen er utviklet av Olympiatoppen, og gjengis her med deres tillatelse.

Drikk minst 2-3 liter hver dag

For å dekke det basale væskebehovet bør du drikke minst 2-3 liter væske daglig. I tillegg må du drikke under og etter trening for å erstatte det ekstra væsketapet. Du bør drikke regelmessig, både til og mellom måltidene. Til brød- og kornmåltidene er melk og appelsin-juice gode alternativer. Melk er en god kilde for bl.a. protein og kalsium, og appelsinjuice øker jernopptaket fordi appelsin inneholder mye C-vitamin. Til middag er vann et godt valg. I tillegg bør du drikke rikelig mellom måltidene for å dekke resten av væskebehovet.

Drikk før du blir tørst

Vann er den beste tørstedrikk! I situasjoner der du har stort væsketap, bør du ikke drikke mye kaffe eller te fordi de er vanndrivende. De fleste idrettsutøvere kan med fordel øke væskeinntaket, både i løpet av dagen og på trening. Det er ikke skadelig å drikke mye, fordi nyrene fjerner et eventuelt væskeoverskudd. Glykogen binder vann, slik at kroppens vanninnhold øker med økende glykogenlagre. Dette er nok en grunn til at det er gunstig å sørge for fulle glykogenlagre før langvarig trening og konkurranse. Merk deg at tørstfølelsen er et dårlig mål på væskebalansen. Du kan ha et betydelig væsketap før du føler deg tørst. Tørsten vil nemlig tilfredsstilles før væsketapet er erstattet. I tillegg reduseres tørstfølelsen noe under trening. Dette betyr at du må drikke før du blir tørst, og drikke mer enn tørsten tilsier når du trener.

Tips for å sikre væskeinntaket:

  • Drikk 2 glass til måltidene
  • Drikk rikelig mellom måltidene
  • Bruk vann som tørstedrikk
  • Unngå mye kaffe og te når du har stort væsketap

Følg med på urinmengde og farge

Du kan bruke urinmengde og urinfarge som en indikasjon på om du drikker nok. Du skal føle behov for å tisse når du står opp om morgenen, og du skal tisse flere ganger daglig. Morgenurinen vil som regel være mørkere i fargen, men senere på dagen skal urinen være klar til lys gul i fargen. Når du trener i høyden og i varmt klima, kan det være lurt å veie seg hver morgen. Et avvik på mer enn 0,5 kg fra en dag til neste betyr at du ikke er i væskebalanse.

Vil du vite mer?