Nyhetsartikkel

Pasta bør gjerne inngå i et sunt kosthold

Det mener forskere bak en nylig publisert studie i BMJ Open. For mye karbohydrater i kosten har fått skyld i den økende overvekten i befolkningen. Pasta har fått mye negativ omtale, men trolig er matvaren langt bedre enn sitt rykte.

Pasta bør gjerne være en del av et sunt kosthold, mener forskere bak en studie publisert i BMJ Open.

Pasta har lav glykemisk indeks - i motsetning til mange andre raffinerte karbohydrater, som raskt absorberes i blodet.

Det betyr at ved å spise pasta, medfører dette mindre økning i blodsukkeret enn om man spiser mat med høy glykemisk indeks.

Les mer om glykemisk indeks her

Pasta bidro ikke til vektøkning

I forbindelse med en studie publisert i BMJ  Open i april 2018, har forskere ved St. Michael's Hospital i Canada foretatt en systematisk gjennomgang og metaanalyse av randomiserte kontrollerte forsøk. Forskerne inkluderte 30 randomiserte kontrollforsøk med nesten 2500 personer som spiste pasta i stedet for andre karbohydrater som en del av et sunt kosthold med lavglykemisk mat. 

Mat med lav GI er mat som ikke frigjør mye sukker i blodet etter måltidet, som for eksempel bønner, frukt, linser og altså pasta.

John Sievenpiper ved St. Michael's Hospital har ledet studien, og sier i en nyhetsmelding fra sykehuset at pasta ikke bidro til vektøkning eller økning i kroppsfett. Derimot viste det seg at de som spiste pasta, faktisk fikk et lite vekttap. 

Dermed mener han tidligere bekymringer rundt pasta ikke holder mål.

Moderate mengder 

Folk som deltok i de kliniske forsøkene spiste i gjennomsnitt 3,3 porsjoner pasta i uka i stedet for andre karbohydrater. En porsjon er omtrent en halv kopp med tilberedt pasta. I løpet av 12 uker, gikk deltagerne ned omtrent et halvt kilo i vekt. 

For å oppsummere, tyder altså studien på at det å spise moderate mengder pasta som en del av et sunt kosthold, ikke fører til vektøkning - det kan heller føre til en beskjeden vektreduksjon. Men å spise pasta i store mengder for å gå ned i vekt, vil ikke være veien å gå. Folk i studiene spiste 2 til 4 porsjoner pasta i uka - som en del av et  generelt sunt kosthold. 

Studien ble finansiert av følgende institusjoner: "Canadian Institutes of Health Research", "the Diet Digestive Tract and Disease Centre", og "the Ministry of Research and Innovation". Flere av forskerne hadde koblinger til næringsmiddelindustrien.

Kilder

Referanser

  1. Chiavaroli L, Kendall CWC, et.al. Effect of pasta in the context of low-glycaemic index dietary patterns on body weight and markers of adiposity: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials in adults. BMJ Open 2018. bmjopen.bmj.com
  2. Leslie Shepherd, Study suggests pasta can be part of a healthy diet without packing on the pounds www.stmichaelshospital.com