Informasjon

Proteinbehov for maksimal treningseffekt

At de som trener mye, har behov for mer protein enn de som trener lite, er godt kjent. Men hvor mye ekstra protein er nødvendig? Når bør vi sørge for å spise ekstra proteinrik mat?

Ikke bytt ut fiskemiddagen

Med en rekke forskjellige kilder til informasjon, og mange selvutnevnte kosteksperter på ethvert treningsstudio, er det ikke rart om det kan bli vanskelig å vurdere hvor mye protein man behøver for å få mest mulig ut av treningen. Raastad bekrefter at det blir brukt unødvendig mye proteintilskudd i enkelte treningsmiljø.

- Jeg tror trygt vi kan si at kroppsbyggere er en gruppe som i helhet tar unødvendig mye tilskudd, men sannsynligvis får de ingen skader av dette. Den største bieffekten er den som merkes på lommeboken. Enkelte kroppsbyggere bruker flere tusen kroner i måneden - bare på ulike tilskudd, sier Raastad.

Selv om et kosthold høyt i proteininnhold, eller stort forbruk av proteintilskudd som er kjøpt over disk i Norge, ikke ser ut til å ha noen uheldige bivirkninger, påpeker Raastad at det er viktig å være nøye med å sørge for at alle kroppens næringsbehov blir dekket.

- Ikke forvent at en proteinshake er bedre enn en fiskemiddag. Dersom du baserer veldig mye av energiinntaket ditt på proteintilskudd, kan du få i deg mye energi, men lite annet nyttig. Ingen av proteintilskuddene er fullverdige, og det kan føre til at du tynner ut det normale kostholdet ditt så mye at at du får mangel på enkelte næringsmidler, avslutter Raastad.

Forrige side Neste side