Nyhetsartikkel

Råd ved underernæring

Er du eldre, har dårlig matlyst og sliter med å få i deg nok ernergirik mat?

Hopp til innhold

Denne artikkelen er basert på Nasjonalforeningen for folkehelsens dokument: "Når matlysten svikter i eldre år."

Det kan være flere grunner til at matlysten svikter. Når vi blir eldre, opplever mange at matlysten endrer seg, og det kan være vanskelig å få i seg nok mat. Å spise tilstrekkelig med næringsrik mat er viktig for å unngå helseproblemer - her har vi samlet noen råd om hvordan du får det til.

De generelle kostrådene bør ligge til grunn for alle:

  • Spis minst fem porsjoner frukt og grønnsaker hver dag
  • Spis grove kornprodukter daglig
  • Spis fisk til middag to til tre dager i uka
  • Velg magre meieriprodukter
  • Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter
  • Begrens inntaket av salt og sukker
  • Velg matoljer og flytende eller mykt margarin framfor hardt smør eller margarin
  • Bruk vann som tørstedrikk

Forsøk ikke å hoppe over måltider - selv om sulten ikke er der. Gode rytmer på måltidene er viktig for å få i seg nok mat.

Les også: Sykehusopphold kan føre til undervekt

Dagsmeny

For deg som sliter med å få i deg nok mat med tilstrekkelig energi, kan det være lurt å spise mindre og oftere, for eksempel seks små måltider om dagen.

Å spise mat med myk konsistens kan være lettere for enkelte, som grøt, grateng eller stappe. Saus, smeltet smør og dressinger kan brukes til middagen. Avokado er enkel å spise og inneholder mye energi. Blir du fort mett, kan du forsøke å drikke etter måltidet. Gjerne kaloririke drikker som juice, nektar, saft, smoothie, suppe eller kakao.

Nasjonalforeningen for folkehelsen har utviklet en dagsmeny til deg med dårlig appetitt eller som er i ferd med å bli underernært.

Les også Fargerik og næringstett mat

Frokost

  • To brødskiver med pålegg (f. eks. makrell i tomat, ost, kjøttpålegg med agurk og tomat)
  • Hvis du ikke er glad i brødmat, kan du spise en tallerken med havregrøt eller kornblanding
  • Ett glass melk, juice, kaffe eller te

Lunsj

  • Omelett med to egg, en skvett melk, hakket løk, strimlet skinke og raspet ost
  • Ett glass juice, en banan

Mellommåltid

  • Ett glass Cultura, Biola eller skummet surmelk med bær og havregryn

Middag

  • 80-120 g kjøtt eller fisk, 1 dl saus, 100 g grønnsaker, 100 g poteter, pasta eller ris til middag
  • Fruktsalat med vaniljekesam til dessert
  • To glass vann

Kaffe

  • Ett kakestykke eller en vaffel med syltetøy og rømme
  • En kopp kaffe eller te, ett glass vann eller juice

Kveldsmat

  • En brødskive med pålegg
  • Ett eple
  • Ett glass melk, eller en kopp te