Nyhetsartikkel

Skal du kutte ned på sukkeret?

Mange både barn og voksne får i seg for mye sukker. Hva kan du gjøre for å minske inntaket - og hvorfor bør du gjøre det?

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Ulike typer sukker

Sukker

Hvis du skal kutte ned på sukkeret, må du lese etikettene bak på matvarene, for sukker kommer i mange ulike forkledninger. Blant annet:

  • Druesukker - også kalt glukose. Glukose er en vanlig sukkerart som i lange kjeder danner stivelse. Stivelsesholdige matvarer som brød, ris og pasta brytes ned i tarmen og fører til frigjørelse av store mengder glukose som suges opp til blodbanen.
  • Fruktose (Fruktsukker (fruktose) er en av de enkle sukkerartene og finnes i mange matslag. Finnes i frukt. Selv om fruktose ikke påvirker blodsukkeret direkte, omdannes det til glukose i leveren og kaloriinnholdet kan føre til at du legger på deg. På grunn av dette er fruktose av mange ikke ansett som et egnet søtningsmiddel for personer med diabetes)
  • Honning
  • Lønnesirup
  • Agave sirup
  • Invertsukker (eller spaltet rørsukker (sukrose) består av like vektdeler glukose og fruktsukker (fruktose). Det er hovedbestanddelen i naturlig honning).
  • Maltose (Maltose er mest vanlig i malt, og gir f.eks. vørterøl den søte smaken).
  • Melasse (den brune tyktflytende væsken som blir igjen når sukkeret er utvunnet fra sukkerroer og sukkerrør. Melasse inneholder cirka 60 % sukker)
  • Sukrose (Rørsukker, sukrose eller sakkarose er et sukker som utvinnes fra sukkerrør eller sukkerbete. Som søtningsstoff i matlaging er rørsukker så utbredt at det refereres til som «vanlig sukker» eller i dagligtale bare som «sukker». Sukkeret raffineres til handelsvarene råsukker, farin, raffinade og melis.)

Les også: Aspartam - kunstig søtningsmiddel

Forrige side Neste side