Nyhetsartikkel

Skal du kutte ned på sukkeret?

Mange både barn og voksne får i seg for mye sukker. Hva kan du gjøre for å minske inntaket - og hvorfor bør du gjøre det?

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

De søteste synderne

Ifølge britiske NHS, er det noen hovedkategorier av matvarer som gir oss det meste av sukkeret.

Det er:

1. Sjokolade, syltetøy og konfekt. Sjokoladepålegg, ren sjokolade og annet godteri er en stor årsak til det store forbruket av sukker. I Storbritannia er dette den største sukkerkilden - særlig blant barn.

2. Drikker uten alkohol

Nesten en fjerdedel av det tilsatte sukkeret kommer fra brus, saft og juice. Nivåene er enda høyere blant barn i alderen 11 til 18 år, som får 40 prosent av sukkeret fra drikker - hovedsakelig brus som cola (dette er britiske tall). Også 100 prosent ren usøtet fruktjuice inneholder mye av den type sukker vi trenger å kutte ned på. Dette er fordi juicingprosessen frigjør sukker som finnes i frukt, som betyr at de kan skade tennene. Når det er sagt, inneholder fruktjuice fortsatt vitaminer og mineraler, så ett glass (150 ml) av usøtet 100 prosent juice teller som en av dine 5 om dagen. For å redusere risikoen for tannråte, bør fruktjuice drikkes ved måltider.

3. Kjeks, boller og kaker.

Må man fylle opp tanken kjapt, er det lett å ty til boller eller kjeks - men de inneholder ofte mye både sukker og fett.

4. Ferdigmat.

Ketchup, ferdigmat, marinader, potetgull er eksempler på matvarer som kan inneholde mye sukker.

5. Alkohol.

Kanskje er ikke alle klar over at det er mye sukker i alkohol. For å kutte ned, prøv å innføre alkoholfrie dager, velg drikker med mindre alkohol, gå for en liten flaske øl i stedet for en stor og bruk sukkerfrie alternativer i drinken.

6. Melkeprodukter: Fruktyoghurt og smaktilsatt melk kan inneholder mye sukker.

Forrige side Neste side