Informasjon

Soya - veien til et sunnere liv?

Kan soyabønnen bidra til å gi oss et sunnere liv - eller ikke?

Illustrasjonsfoto - ulike typer bønner.
Illustrasjonsfoto - ulike typer bønner.

Hopp til innhold

I 1999 konkluderte U.S Food and Drug Administration med at soyaproteinet hadde en så positiv helseeffekt at de ga produsenter tillatelse til å merke soyaprodukter som inneholder mer enn 6.25 gram protein med en såkalt "Health claim", der det fremgår at det er mat som kan senke risikoen for å utvikle hjertekarsykdom. Det samme gjelder i Storbritannia. Konklusjonen deres er at soyaprotein kan senke kolesterolnivået dersom du har et inntak på 25 gram daglig. Andre positive effekter som har blitt knyttet til bruk av soyaprodukter, er at de skal gi en bedre beinhelse, reduksjon av symptomer i overgangsalderen og at det kan forebygge, eller forsinke, utviklingen av kreft.

Isoflaviner

Mange av de potensielle helseeffektene du finner i soyabønner, er knyttet til isoflavinene som finnes i soyabønnen. Isoflaviner er en type phytoøstrogener som ligner på det østrogenet mennesker produserer. Det vil si at isoflaviner både kan oppføre seg som det østrogenet vi produserer selv (men i mye svakere grad), eller det kan blokkere virkningen av det menneskelige østrogen (østrogen antagonist). Disse soyaisoflavinene, som stadig omtales og som det har blitt forsket mye på, blir kalt genistein og daidzein.

I følge US Food and Drug Administration er forskere enige om at soyaprodukter har betydelig verdi for forebygging av hjertekarsykdommer.