Informasjon

Soya - sunt eller ikke?

Temaside om Korona

Sunn mat

For å dra nytte av soyaproteinets gunstige effekt på helsen behøver du slett ikke å bytte ut alle animalske proteinkilder, men det kan være verdifullt å bytte ut noe av det. Et eksempel kan være å bytte ut hamburgeren (som inneholder mye mettet fett) med en soyaburger - som i tillegg til det høye proteinnivået også inneholder 85 prosent umettet fett.

Her i Norge får vi stadig større tilgang på både soyabønner og produkter som er laget av soyabønner. Hele soyabønner, tofu, tempeh, soyapølser og soyaburgere er ikke bare å finne i helsekostforretninger lenger, nå har også mange større dagligvareforretninger gjort disse produktene til faste deler av vareutvalget.

Soyabønnenes har høyt innhold av flerumettet fett, fiber, vitaminer, mineraler og lavt innhold av mettet fett. Du kan med fordel bruke soyabønner og soyaprodukter til å erstatte mat med høy forekomst av animalsk protein, som inneholder mettet fett og kolesterol, og slik la soyabønnene bli en del av et variert og sunt kosthold. Soyaprotein er et komplett protein som inneholder alle de essensielle aminosyrene. Det er rikt på B-vitaminer, fiber, kalium og magnesium.

Forrige side Neste side