Informasjon

Soya - veien til et sunnere liv?

Kan soyabønnen bidra til å gi oss et sunnere liv - eller ikke?

I 1999 konkluderte U.S Food and Drug Administration med at soyaproteinet hadde en så positiv helseeffekt at de ga produsenter tillatelse til å merke soyaprodukter som inneholder mer enn 6.25 gram protein med en såkalt "Health claim", der det fremgår at det er mat som kan senke risikoen for å utvikle hjertekarsykdom. Det samme gjelder i Storbritannia. Konklusjonen deres er at soyaprotein kan senke kolesterolnivået dersom du har et inntak på 25 gram daglig. Andre positive effekter som har blitt knyttet til bruk av soyaprodukter, er at de skal gi en bedre beinhelse, reduksjon av symptomer i overgangsalderen og at det kan forebygge, eller forsinke, utviklingen av kreft.

Isoflaviner

Mange av de potensielle helseeffektene du finner i soyabønner, er knyttet til isoflavinene som finnes i soyabønnen. Isoflaviner er en type phytoøstrogener som ligner på det østrogenet mennesker produserer. Det vil si at isoflaviner både kan oppføre seg som det østrogenet vi produserer selv (men i mye svakere grad), eller det kan blokkere virkningen av det menneskelige østrogen (østrogen antagonist). Disse soyaisoflavinene, som stadig omtales og som det har blitt forsket mye på, blir kalt genistein og daidzein.

I følge US Food and Drug Administration er forskere enige om at soyaprodukter har betydelig verdi for forebygging av hjertekarsykdommer.

Usikkerhet rundt piller og tilskudd

Det som vekker bekymring, er nettopp isoflavinene daidzein og genistein, og ikke hele produktet - eller hele soyaproteinet. Disse enkeltkomponentene er tilgjengelige som piller og tilskudd, og markedsføringen blir ofte rettet mot kvinner i overgangsalderen fordi de angis å skulle lette overgangsplager. Problemet forskere peker på, er at disse isoflavinene kan ha en betydelig, nærmest medikamentlignende effekt på kroppen.

Noen studier kan tyde på at høye isoflavinnivå kan øke risikoen for kreft, spesielt brystkreft. Denne forskningen er langt fra endelig, og mange studier tyder på det motsatte - at soyaprotein kan forebygge brystkreft.

Det presiseres at usikkerheten rundt dette er knyttet til isoflavinene som blir brukt i piller og tilskudd, og ikke hele soyaproteiner. Vitenskaplige data støtter sterkt opp rundt verdien av å øke inntaket av soyaproteiner i kosten.

En amerikansk studie der det deltok 24 000 kinesiske kvinner over 60 år, viser at storkonsumenter av soya hadde 37 prosent lavere risiko for beinbrudd enn de kvinnene som spiste minst soya.

Bytt ut hamburgeren

For å dra nytte av soyaproteinets positive helseeffekter behøver du slett ikke å bytte ut alle animalske proteinkilder, men det kan være verdifullt å bytte ut noe av det. Et eksempel kan være å bytte ut hamburgeren (som inneholder mye mettet fett) med en soyaburger - som i tillegg til det høye proteinnivået også inneholder 85 prosent umettet fett.

Her i Norge får vi stadig større tilgang på både soyabønner og produkter som er laget av soyabønner. Hele soyabønner, tofu, tempeh, soyapølser og soyaburgere er ikke bare å finne i helsekostforretninger lenger, nå har også mange større dagligvareforretninger gjort disse produktene til faste deler av vareutvalget.

Har ikke høyt nok inntak

Giske Ursin ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Det medisinske fakultetet i Oslo, har skrevet en artikkel om brystkreft og bruk av soya som er publisert i fagtidsskriftet Nutrition and Cancer.

- Sånn som jeg forstår det, viser fremdeles summen av litteratur at om du spiser soya i samme mengder som asiatiske kvinner tradisjonelt gjør, så kan det ha en viss beskyttende effekt mot brystkreft. Men det kan se ut som om du må ha hatt dette kostholdet siden barndommen eller tenårene for å få denne effekten. Et annet problem er at kvinner i vestlige land ikke har et høyt nok inntak av soya, sammenlignet med de asiatiske landene, sier Ursin.

Beskytter trolig ikke mot kreft

En oversiktsartikkel over en rekke vitenskapelige studier viser at det er lite som tyder på at soya har en beskyttende effekt mot brystkreft. Men den største beskyttelsen ses ved inntak av tofu.

Ursin viser også til en oppsummering (metaanalyse) av 22 vitenskaplige studier, der tema er soyaprotein, isoflaviner og hjertekarhelse. De viser at soyaprotein reduserer det usunne LDL-kolesterolet med tre prosent, noe som ikke er mye i en slik sammenheng.

- Det har ingen effekt på det gode kolesterolet, og det er ikke helt klart om økt inntak av soyaprodukter kan redusere brystkreft, prostatakreft, livmorkreft eller endemetriekreft. Det kan beskytte mot hjertekarsykdom, men disse studiene er basert på at du skal spise soyaprodukter fire ganger om dagen, sier Ursin.

Men sunt likevel

Oppsummeringen Ursin viser til er lederartikkelen i det amerikanske fagtidsskriftet Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology. De konkluderer at effekten og tryggheten ved bruk av soyaisoflaviner for å forebygge og behandle kreft i bryst, livmoren og prostata, ikke er etablert. Bevis fra forsøk på mennesker er få, og forskerne er også forsiktige med tanke på mulige bivirkninger. Derfor anbefaler de ikke bruk av isoflavintilskudd i form av piller eller i mat. Men de presiserer at soyaprodukter som tofu, soyasmør, soyanøtter, soyaburgere og lignende som inneholder hele soyaproteiner, er gunstige for både hjertet og den generelle helsen. Årsaken til dette er soyabønnenes høye innhold av flerumettet fett, fiber, vitaminer, mineraler og deres lave innhold av mettet fett. Du kan med fordel bruke soyabønner og soyaprodukter til å erstatte mat med høy forekomst av animalsk protein, som inneholder mettet fett og kolesterol, og slik la soyabønnene bli en del av et variert og sunt kosthold.

Kontroversielt

Fortsatt vil det nok komme mange nye studier som vil dreie seg om soyaprotein, soyaisoflaviner og deres eventuelle effekt på kreftsykdommer og helse. Hele soyaprodukter som blir brukt i matlaging, anbefales altså fortsatt - rett og slett fordi det er sunn mat. Og som ekspertene US Food and Drug Administration refererer til, sier: "every health claim has its controversy".

Vil du vite mer?