Informasjon

Soyabønner

Soyabønner har vært en sentral del av kosten i asiatiske land i flere tusen år. Soyabønnenes positive effekter er også godt kjent blant helseinteresserte i vestlige land, og stadig flere velger å inkludere soyaprodukter i en eller annen form i kosten.

Temaside om Korona

Soyabønner er planter i erteblomstfamilien. De kan bli over to meter høye, og har hvite blomster. Bønner generelt er næringsrike, men soyabønner er spesielt næringsrike, og det er et populært alternativ for dem som er opptatt av å spise sunt. Soyabønner har vært en del av menneskers kosthold i over 5000 år, og de er spesielt mye brukt i asiatiske land. Ulikt andre bønner så har soyabønner en komplett aminosyreprofil (aminosyrer er byggestenene i proteiner og noen av dem kan kun tilføres via kosten, såkalte essensielle aminosyrer), noe som betyr at de kan være en fullverdig erstatning for animalske produkter som kjøtt og fisk.

Soyabønner er en viktig proteinkilde for millioner av mennesker, og en viktig ingrediens i flere hundre kjemiske produkter.

Proteinrik

Soyabønnen består av 30 prosent karbohydrater, 36 prosent protein, 18 prosent olje (hvorav 85 prosent av oljen består av umettet fett) og 14 prosent væske. I tillegg er det en god kilde til fiber, kalium, jern, sink, kalsium, omega-3, vitamin E, fosfater og hele vitamin B-komplekset1. Soyabønnen har dessuten en lav glykemisk indeks. I tillegg til å bli brukt som matvareprodukter, blir den også brukt i oljer, soyasaus og til dyrefor. Hele soyaprodukter er kanskje ikke så mye brukt i Norge, men internasjonalt er det atskillig mer populært - og interessen for den næringsrike bønnen vokser.

Bruk hele soyaproteinet

Soyamelk og soyayoghurt blir stadig mer brukt i Vesten, spesielt av de som enten ikke tåler melk eller ikke vil spise animalske produkter. Andre populære produkter er vegetariske middagsretter som brukes som erstatning for kjøtt, slik som tofu, tempeh, soyafarse, soyapølser og soyaburgere. Soyabønner fås også kjøpt hele i tørket form. Hvis du bruker disse til matlagning, er det viktig at du følger anvisningene om bløtlegging, koking og skylling for å unngå å få vondt i magen. Soya er mye brukt i oljer og mel - soyaolje og soyamel, og disse blir brukt i en rekke matvarer som margarin, kjøttprodukter og lignende. Som proteintilskudd finnes soya i form av pulver eller proteinbarer, og du kan få kjøpt piller og helsekostprodukter der komponenter som soyaisoflavinene daidzein og genistein er trukket ut og brukt. Disse produktene som ikke inneholder hele soyaproteiner, er omdiskutert, og det anbefales heller å bruke hele soyaprodukter i matlaging som en del av et sunt kosthold.

Truer regnskogen

Soyabønner er så næringsrike at de regnes som fullverdig erstatning for kjøtt og fisk. Det er også mye billigere å produsere. I følge Food and Agriculture Organization of The United Nations har det å introdusere soyabønnen til fattige land som Malawi vært et verdifullt bidrag til å bekjempe feilernæring, underernæring og øke matsikkerheten i landet.

Produksjonen er ikke helt uten bismak. I følge Regnskogfondet er de massive soyaplantasjene i Brasil en av vår tids største trusler mot regnskogen, der plantasjene spiser seg stadig lenger inn i verdens grønne lunger.

Hvert år produseres det enorme mengder soya på verdensbasis. De siste tiårene har produksjonen økt kraftig. Dette er på grunn av økt etterspørsel av kjøtt og fisk.  I 2017 ble det produsert 350 millioner tonn soya. Av dette ble omtrent 75 prosent brukt som dyrefor.

I tillegg er soya en av de vanligste matallergenene vi har. Er du allergisk mot soya, må du selvsagt holde deg unna all mat som inneholder soya. Vær da oppmerksom på å lese varedeklarasjonen på maten du spiser, nøye - kanskje spiser du flere matvarer som inneholder soya enn du er klar over.

Vil du vite mer?

 

Kilder

Referanser

  1. Asif M, Acharya M. Phytochemicals and nutritional health benefits of soy plant. Int J Nutr Pharmacol Neurol Dis 2013; 3: 64-69. www.ijnpnd.com
  2. Rizzo G, Baroni L. Soy, Soy Foods and Their Role in Vegetarian Diets.. Nutrients 2018. www.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Regnskogfondet: Problemet med soya www.regnskog.no
  4. Encyclopædia Britannica: Soybean www.britannica.com
  5. Medical News Today: What to know about soy www.medicalnewstoday.com