Nyhetsartikkel

Sunn mat reduserer risikoen for demens

Et sunt kosthold med mye nøtter, fisk, frukt og grønnsaker kan redusere risikoen for å utvikle demens.

Den såkalte middelhavsdietten har vist seg å ha en positiv effekt og gi helsefordeler i mange sammenhenger. Nå har forskere funnet ut at et slikt kosthold også kan redusere risikoen for å utvikle Alzheimers sykdom (demens).

Ekspertene tror at det er kombinasjonen av næringsstoffene i denne dietten som gir så positiv effekt, men de presiserer at kosthold verken er hovedårsak til eller kur mot demens.

Sammensetningen av næringsstoffer er viktig

Studien som ble publisert i Archives of Neurology som tidlig publisering på nett i april 20101, har sett på kostholdet til 2148 eldre pensjonister som bor i New York. I løpet av de fire årene studien varte, utviklet 253 av deltakerne Alzheimers sykdom.

Forskerne oppdaget at de som spiste mye salatdressing (det står ikke oppgitt i studien hva slags dressing dette er, men olivenolje er en sentral del av middelhavsdietten), nøtter, fisk, tomater, fjørfe, frukt, grønnsaker fra korsblomstfamilien (for eksempel brokkoli, blomkål, kål og sennep) og grønne bladgrønnsaker, hadde mindre risiko for å utvikle demens. Denne gruppen spiste også mindre fettrike meieriprodukter, rødt kjøtt, innmat og smør. Dette er et kosthold som er rikt på omega 3 og 6, vitamin E og folat, og som inneholder lite mettet fett og vitamin B12. Det ser ut til at det er denne sammensetningen av næringsstoffer som er gunstig.

Sunn livsstil kan forebygge

Folat er gunstig fordi det reduserer nivået av aminosyren homocystein, som har blitt knyttet opp mot Alzheimers sykdom. Vitamin E er rikt på beskyttende antioksidanter, mens enumettet- og mettet fett kan øke risikoen for å utvikle demens ved at de øker risikoen for blodproppdannelse.

I en uttalelse til BBC News påpeker lederen for britiske Alzheimer`s Research Trust, Rebecca Wood, at et sunt kosthold likevel ikke kan forhindre eller kurere demens.

- Å ha en livsstil hvor vi trener regelmessig, spiser sunt og opprettholder et aktivt og sosialt liv når vi blir eldre, kan redusere risikoen for demens. Men det finnes dessverre ikke noe kosthold eller noen livsstilsfaktor som kan fjerne risikoen for demens fullstendig. Derfor er det viktig å fortsette å fokusere på forskning som har som mål å utvikle nye behandlingsmetoder ved demens, sier Wood.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Gu Y, Nieves JW, Stern Y, Luchsinger JA, Scarmeas N. Food Combination and Alzheimer Disease Risk. Archives of Neurology 2010; 67(6): . archneur.ama-assn.org