Informasjon

Unødvendig med vitaminpiller

Dersom du er frisk, er vitaminpiller fullstendig bortkastet. Unntaket er gravide og personer med et ensidig og mangelfullt kosthold.

Hopp til innhold

Er du en av dem som hiver innpå med vitaminpiller for sikkerhets skyld? Det er du i så fall ikke alene om. Men studier som har sett på nytten av multivitamintilskudd blant friske voksne med et variert kosthold, viser at dette er totalt bortkastet1.

Ingen forebyggende effekt

En artikkelserie i det amerikanske tidsskriftet Annals of Internal Medicine tok for seg bruken av multivitamintabletter og dens effekt basert på forskningsresultater. Konklusjonen er at multivitamintabletter ikke har noen helsemessige fordeler i den friske befolkningen2. De har heller ikke noen effekt på demensutvikling3 eller risiko for hjertekarsykdom4. Likevel tar nesten halvparten en multivitamintablett daglig. En britisk forskningsrapport som ble publisert i The Lancet for noen år siden, viser at vitaminpiller er bortkastede penger og at de ikke har forebyggende effekt mot sykdommer.

Her til lands viser tall fra 1997 at 37 prosent av mennene, og 59 prosent av kvinnene bruker vitamintilskudd mer enn en gang i uken. I følge en artikkel i Bergens Tidende fra 2002, spiste vi den gangen vitamintilskudd for 1,4 milliarder kroner i året. Uten at det hjelper mot noe annet enn å lette lommeboka. Undersøkelser viser også at du ikke blir smartere, eller får smartere barn av å spise multivitamintabletter.

Anbefaler tran til alle

Kari Sygnestveit er rådgiver i Sosial- og helsedirektoratet (SHDir). SHDir anbefaler ikke befolkningen på et generelt grunnlag å ta multivitamintabletter.

- Vi anbefaler alle et daglig tilskudd av tran. Dette gjelder også sped- og småbarna, som anbefales tran eller eventuelt vitamin D-dråper fra fire ukers alder. Ellers anbefaler vi kvinner som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravide, et tilskudd på 400 mikrogram folat per dag fra en måned før forventet befruktning og i svangerskapets første 3 måneder, sier Sygnestveit.

Noen mennesker tilhører grupper som blir anbefalt å ta multivitamintabletter. Eksempelvis gjelder det mennesker som spiser svært ensidig, slankere med lite variert kosthold, gravide og ammende.

- Et norsk gjennomsnittskosthold inneholder tilstrekkelige mengder av det meste vi trenger. Men det er litt lite av vitamin D, kalsium, folat og vitamin E hos enkelte grupper. Undersøkelser viser at D-vitaminverdiene, spesielt hos eldre og enkelte innvandrergrupper, er utilfredsstillende. Vitamin D står litt i særstilling, fordi det er få matvarer som inneholder dette vitaminet, sier Sygnestveit. De siste årene har vitamin D blitt tilsatt i ekstra lett lettmelk, smør og margarin. I tillegg finnes den som kjent i tran og naturlig i feit fisk. Den viktigste D-vitaminkilden er likevel sollyset.

Mer frukt og grønnsaker

Konklusjonen fra artiklene i Annals of Internal Medicine er at det ikke finnes noe bevis for at supplering av kosten med multivitamintabletter gir noen nyttig effekt hos friske mennesker med et variert kosthold. De anbefaler å satse på et sunt og variert kosthold, og heller bruke penger på å øke inntaket av frukt og grønt. Dette er i tråd med anbefalingene til Sosial- og helsedirektoratet i Norge.

- Den friske delen av Norges befolkning får i stor grad dekket sitt behov gjennom kostholdet. SHdir anbefaler å spise frukt og grønnsaker daglig, velge grove kornprodukter, magre melkeprodukter, fisk og magert kjøtt i det daglige. Det er viktig å unngå mye sukker og fet mat, slik at man ikke fyller opp plassen med mat som inneholder lite næring, sier Signestveit.

Vil du vite mer?

 

Kilder

Referanser

  1. Guallar E, Stranges S, Mulrow C, et al.. Enough is enough: stop wasting money on vitamin and mineral supplements. Ann Intern Med. 2013;159(12):850-851 . doi:10.7326/0003-4819-159-12-201312170-00011DOI
  2. Fortmann SP, Burda BU, Senger CA, Lin JS, Whitlock EP. Vitamin and mineral supplements in the primary prevention of cardiovascular disease and cancer: an updated systematic evidence review for the U.S. Preventive Services Task Force. Ann Intern Med. 2013; 159:824-34.
  3. Grodstein F, O'Brien J, Kang JH, Dushkes R, Cook NR, Okereke O, et al. Long-term multivitamin supplementation and cognitive function in men. A randomized trial. Ann Intern Med. 2013; 159:806-14.
  4. Lin JS, O'Connor E, Rossom RC, Perdue LA, Eckstrom E. Screening for cognitive impairment in older adults: a systematic review for the U.S. Preventive Services Task Force. Ann Intern Med. 2013; 159:601-12.