Nyhetsartikkel

Vann og væskebehov

Hvor mye vann trenger du? Risikerer du å bli dehydrert dersom du ikke følger med?

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Vann er best

Væskebehovet kan dekkes av en rekke ulike drikker (og oftest en kombinasjon av disse), som melk, juice, kaffe, te og så videre, og noe gjennom mat, men vann er den beste tørstedrikken. Det er helt uten kalorier, og vannet gir kroppen alt den trenger for å bygge seg opp igjen etter væsketap.

Dersom du synes at vann blir for kjedelig å drikke, kan du tilsette noen dråper sitronsaft, eller du kan drikke vann med isbiter, vann med agurkskiver eller appelsinskiver. Mange mennesker som sliter med vekten, innser ikke hvor mange kalorier de inntar gjennom det de drikker. Et skifte til vann kan også spare tennene for syreangrep, og gjøre det lettere å holde en sunn vekt.

 

Kilder

Referanser

  1. efsa - European Food Safety Authority: Dietary reference values for water onlinelibrary.wiley.com
  2. Benelam B, Wyness L. Hydration and health: a review. Nutrition Bulletin, British Nutrition Foundation 2010. onlinelibrary.wiley.com
  3. NHS Choices: Dehydration www.nhs.uk
  4. Better health channel www.betterhealth.vic.gov.au
Forrige side