Informasjon

Vegetarmat og næring - fullverdig kosthold

Et godt planlagt vegansk eller vegetarisk kosthold er sunt og fullverdig i alle livets faser.

Fullverdig protein

11585-2-soya.jpg
Gode kilder til protein inkluderer blant annet linser, kikerter, soyabønner, bønner, tofu og erter.

Årsaken til at noen tror at et vegetarisk kosthold gir proteinmangel, er at de fleste planteproteiner ikke inneholder alle essensielle aminosyrer.  Essensielle aminosyrer er aminosyrer som den menneskelige organismen ikke selv er i stand til å produsere, og som derfor må tilføres i kosten for at kroppens proteinsyntese ikke skal hindres. Ulike typer mat inneholder proteiner med ulike aminosyresammensetninger, så selv om de fleste mattyper mangler én essensiell aminosyre, vil det dekkes opp av andre proteinkilder. Kornprodukter inneholder for eksempel lite lysin, mens belgfrukter har lite metionin. Ved å sette sammen et kosthold som består av ulike planter, oppnår du et fullverdig proteininntak. Det er ikke nødvendig å kombinere de ulike kildene i hvert enkelt måltid, så lenge du spiser nok av proteinrike matvarer og har et variert kosthold. Gode kilder til protein inkluderer linser, kikerter, soyabønner, bønner, tofu, erter, peanøttsmør, soyamelk, mandler, spinat, ris, helkorn, potet, brokkoli, og grønnkål.

Du kan lese mer om protein i det vegetariske kostholdet i denne artikkelen.

Forrige side Neste side