Informasjon

Vegetarmat og næring - fullverdig kosthold

Et godt planlagt vegansk eller vegetarisk kosthold er sunt og fullverdig i alle livets faser.

Sink og fett

Vegetarisk kosthold_ fullverdig_Nøtter og frø.jpg
Vegetarisk kosthold: Nøtter og frø er gode kilder til protein, fett og mineraler.

Sink er et grunnstoff som har betydning for immunforsvar og sårtilheling. Gode sinkkilder er ost, helkornprodukter, hvetekim, belgvekster, nøtter og frø.

Mat med mye fett bør brukes sparsomt. Fett finner du blant annet i planteoljer, margarin, nøtter, nøttesmør, frøsmør (f.eks tahini), avocado og kokosnøtt.

Kilder til omega3-fettsyrer er linfrø (bør helst brukes knust), linfrøolje, rapsolje, tofu, soyabønner og valnøtter. I tillegg kommer beriket mat og tilskudd.

Se også vår animasjon om vitaminer og mineraler

Dersom du er  usikker på om du har et kosthold som dekker behovet for de ulike næringsstoffene, kan du be fastlegen din om å sjekke lagrene av de ulike vitaminene og mineralene. Dette blir gjort ved hjelp av blodprøver.

For å få hjelp og råd om hva du kan spise, kan du også ta kontakt med ernæringsfysiolog, eller interesseforeninger som HePla - Helsepersonell for plantebasert kosthold, Norsk Vegansamfunn eller Norsk Vegetarforening.

Kilder

Referanser

  1. Melina V, et al. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. J Acad Nutr Diet 2016; 116 (12): 1970-1980. jandonline.org
  2. The Vegetarian Resource Group: Veganism in a Nutshell www.vrg.org
  3. Craig J. Nutrition concerns and health effects of vegetarian diets. Nutrition in Clinical Practice 2010. journals.sagepub.com
  4. Watanabe F, Yabuta Y, Bito T, Teng F. Vitamin B12-Containing Plant Food Sources for Vegetarians. Nutrients 2014; 6 (5): 1861-1873. www.ncbi.nlm.nih.gov
  5. The Vegan Society: What every vegan should know about vitamin B12. : Walsh Stephan, and other members of the International Vegetarian Union Science Group (IVU-SCI) www.vegansociety.com
  6. Familydoctor.org: Vegan Diet: How to Get the Nutrients You Need. familydoctor.org
  7. Healthy Eating Guidelines for Vegans: Dietitians of Canada www.dietitians.ca
  8. HelseNorge.no: Derfor trenger vi jod helsenorge.no
Forrige side